AT.JOBBER | Stillingsmarked

FEIRING: Kontraktsinngåelsen ble markert med kake. Foto: Samir Kolukcija, Statens vegvesen

142 millioner til sykkelveien i Kristiansand

KRISTIANSAND: Entreprenør er valgt og har signert kontrakten på 142 millioner kroner med Statens vegvesen for bygging av ny sykkelstamvei i Kristiansand.

Publisert

Statens vegvesen og Risa AS signerte 19. juni kontrakt for bygging av E18 Vollevannet–Oddemarka, en ny sykkelstamvei i Kristiansand. Kontrakten på rundt 142 millioner kroner (ekskl. mva.) omfatter både prosjektering og bygging, og det var tre tilbydere som konkurrerte om oppdraget.

PROSJEKTTEAM: Representanter fra Risa AS og Statens vegvesen utenfor prosjektkontoret. Foto: Samir Kolukcija, Statens vegvesen

Prosjektet er en del av Byvekstavtalen for Kristiansandsregionen og skal legge til rette for økt sykling og redusert bilbruk i byen.

Traseen

Sykkelstamveien starter i toppen av Narviksbakken og går gjennom undergangen under Ålefjærveien, langs baksiden av støyskjermen mot E18 gjennom boligområdet Vollebakken. Videre fortsetter den over en ny bru over rundkjøringen nord på Bjørndalssletta, der den kobles sammen med eksisterende sykkelekspressvei ved Hageland Oddernes og videre til Østerveien på Oddemarka.

Det etableres også en fortausløsning langs sykkeltraseen for fotgjengere.

Kollektivtiltak inkludert

I tillegg til selve sykkelsporet inngår utvidelse av dagens kollektivfelt langs E18 i østgående retning fra Bjørndalssletta til Vollevannskrysset, en strekning på om lag 350 meter. Tre busslommer langs E18 på samme strekning skal også utvides.

Anleggsarbeidene er planlagt å starte høsten 2026, med ferdigstillelse sommeren 2028.

KONTRAKT: Fra venstre: Jan Helge Egeland (prosjektleder, Statens vegvesen), Kjell Inge Davik (utbyggingsdirektør, Statens vegvesen) og Kato Risa (anleggssjef, Risa AS) etter signeringen av kontrakten for ny sykkelstamvei i Kristiansand. Foto: Samir Kolukcija, Statens vegvesen
Powered by Labrador CMS