AT.JOBBER | Stillingsmarked
142 millioner til sykkelveien i Kristiansand
KRISTIANSAND: Entreprenør er valgt og har signert kontrakten på 142 millioner kroner med Statens vegvesen for bygging av ny sykkelstamvei i Kristiansand.
Statens vegvesen og Risa AS signerte 19. juni kontrakt for bygging av E18 Vollevannet–Oddemarka, en ny sykkelstamvei i Kristiansand. Kontrakten på rundt 142 millioner kroner (ekskl. mva.) omfatter både prosjektering og bygging, og det var tre tilbydere som konkurrerte om oppdraget.
Prosjektet er en del av Byvekstavtalen for Kristiansandsregionen og skal legge til rette for økt sykling og redusert bilbruk i byen.
Traseen
Sykkelstamveien starter i toppen av Narviksbakken og går gjennom undergangen under Ålefjærveien, langs baksiden av støyskjermen mot E18 gjennom boligområdet Vollebakken. Videre fortsetter den over en ny bru over rundkjøringen nord på Bjørndalssletta, der den kobles sammen med eksisterende sykkelekspressvei ved Hageland Oddernes og videre til Østerveien på Oddemarka.
Det etableres også en fortausløsning langs sykkeltraseen for fotgjengere.
Kollektivtiltak inkludert
I tillegg til selve sykkelsporet inngår utvidelse av dagens kollektivfelt langs E18 i østgående retning fra Bjørndalssletta til Vollevannskrysset, en strekning på om lag 350 meter. Tre busslommer langs E18 på samme strekning skal også utvides.
Anleggsarbeidene er planlagt å starte høsten 2026, med ferdigstillelse sommeren 2028.