UNIK: «Dark Lord» har sitt helt unike uttrykk med Star Wars-tema over hele bilen. Lakkunstner Ivar Aasland brukte to uker på å dekorere den unike bilen.
UNIK: «Dark Lord» har sitt helt unike uttrykk med Star Wars-tema over hele bilen. Lakkunstner Ivar Aasland brukte to uker på å dekorere den unike bilen.

Scania R730 «Dark Lord»

Da Sindre Sjursen (35) fra Sandnes skulle bygge ny asfaltbil, ble det Star Wars-tema for alle penga. Det viktigste var helheten da «Dark Lord» skulle bygges og motivlakkeres.

Publisert

Bilen han kjører, er en Scania R730 med asfaltbalje. Der stopper også likheten med de aller fleste andre asfaltbiler. For Sindre Sjursen har en bil med sitt helt egne personlige preg.

Han har brukt bilen i to år på asfaltkjøring for Lerang Asfalt i Stavanger.

Det er Ivar Aasland som har utført hele motivlakkeringsjobben på bilen. Både hytta på bilen og sideskjørtene har fått sitt helt særegne uttrykk og motiver.

- Det må være en helhet på hele bilen, sier Sindre Sjursen.

Han er opptatt av detaljene, samtidig som det er en bil som skal kunne brukes. For i asfaltkjøring nytter det ikke med en bil som bare er til pynt.

15 ÅR: Det er 15 år siden Sindre Sjursen kjøpte sin første egne lastebil. «Dark Lord» har han brukt de siste to årene.
15 ÅR: Det er 15 år siden Sindre Sjursen kjøpte sin første egne lastebil. «Dark Lord» har han brukt de siste to årene.

Bygget i Danmark

Før Ivar Aasland slapp til, var bilen hos Scania i Vojens. Der ble alt av utvendige detaljer på bilen montert. I tillegg ble hytta trukket opp innvendig, og det kom på plass litt ekstra lyd.

BLIKKET: Det lever på dørene til Sindre Sjursen.
BLIKKET: Det lever på dørene til Sindre Sjursen.

Det er mye lakk på denne Scania-en. I utgangspunktet hadde bilen svart hytte, men for å få riktig underlagsfarge ble den omlakkert i det som er en Hyundai-farge.

Lang byggetid

GJENNOMFØRT: Også ramma er bygget inn og lakkert med samme farge som resten av bilen.
GJENNOMFØRT: Også ramma er bygget inn og lakkert med samme farge som resten av bilen.

Elleve måneder brukte danskene på å få bilen ferdig. Da var den komplett med både asfaltbalje, sideskjørt og skjørt som dekker over hjelperamma på bilen.

Etter at den kom tilbake til Norge, brukte Ivar Aasland to uker på den omfattende motivlakkeringsjobben.

Sindre Sjursen bestilte bilen rett før Scania lanserte motoren med 650-hestekrefter. Hadde den vært tilgjengelig da han bestilte bil, ville det mest sannsynlig blitt den nest største i stedet for den største Scania-motoren.

En annen ting som er et lite irritasjonsmoment, er at det rett etter bilen var ferdig bygget, ble frislipp på lys. For han kunne ønsket seg litt mer lys på bilen.

Første som 20 åring

35-åringen Sindre Sjursen har allerede hatt egen lastebil i 15 år. Han var bare 20 år da han kjøpte sin aller første, og det har bare vært Scania-er hele veien.

Det er bare asfalt han har kjørt de siste årene. Milde vintre de siste årene har gjort at sesongen har gått året rundt i Stavanger-regionen hvor han jobber sammen med Lekang Asfalt.