De siste to årene har trafikken gått på ei midlertidig bru over Storeelva på Byrkjelo. Ved årsskiftet 2020/2021 starter byggingen av ei ny bru på samme stad som den gamle.
De siste to årene har trafikken gått på ei midlertidig bru over Storeelva på Byrkjelo. Ved årsskiftet 2020/2021 starter byggingen av ei ny bru på samme stad som den gamle.

Consto Anlegg Øst tildelt kontrakt på brubygging

Etter at Teita bru på fv. 5732 på Byrkjelo (Vestland) ble stengt i 2018 på grunn av store flomskader, har det vært ei midlertidig bru over Storeelva. Denne skal nå erstattes av ei ny bru.

Publisert

Utlysingen av Teita bru har vært litt annerledes enn det som har vært vanlig på fylkesvei tidligere:

- Konkurransegrunnlaget inneholdt tre tildelingskriterium, 1) tilbudssum, 2) plan for gjennomføring av byggingen, samarbeid med byggherre, nøkkelpersonell og fremdrift og 3) arkitektur. Det siste punktet betyr at nytenking og vakker utforming av brua kunne medvirke til valg av entreprenør, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp.

Tilbudene er vurdert etter tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget, det betyr at kontrakten skal tildeles den som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

- Det kom inn fire tilbud, der alle tilbyderne oppfylte kvalifiseringskravene. Etter evaluering av tilbudene og beregning av konkurransesum, er vi kommet til at kontrakten skal tildeles Consto Anlegg Øst, sier prosjektlederen.

Gamle Teita bru ble stengt for trafikk i 2018 fordi den hadde store skader etter flere flommer.
Gamle Teita bru ble stengt for trafikk i 2018 fordi den hadde store skader etter flere flommer.

- Raskt etter kontraktsignering, går vi i gang med en samhandlingsprosess med entreprenør, og etter denne er gjennomført, kan de starte på arbeidet. Det blir oppstart før jul eller rett over nyttår, sier Huseklepp.