Nye Doosan DL320-7 avløser DL300-5 som har vært bestselgeren hos Rosendal Maskin AS.

Doosans nye hjullasterserie

Da Doosan nå i desember kom med sin nye og etterlengtede oppgradering av hjullasterne, tok den sørkoreanske produsenten skikkelig i.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Hele sju modeller i spekteret 19-32 tonn ble presentert, og på nyåret kommer ytterligere fire lettere modeller.

Charlie Park, adm. direktør i Doosan Infracore Europe, sto for lanseringen av maskinene som altså er klare for Europa og er bygget for å tilfredsstille kravene i det europeiske markedet og med Steg V-motorer.

Som de fleste lanseringer i dag krever, ble også Doosan-presentasjonen foretatt på skjerm til hele Europa. I historisk perspektiv minnet Park om at Doosan presenterte sin første hjullaster i 1989. Gjennom 31 år er spekteret utvidet med nye modeller og nyutvikling i flere faser.

- Lanseringen av vår nye DL-7 serie er imidlertid den første komplette hjullasterserien som er redesignet på ti år, og vi har lagt vekt på at alle maskinstørrelsene skal ha familielikheter. Designmessig følger de oppskriften etter pre-modeller som allerede har mottatt den tyske IF Design-prisen og «Best of the Best»-prisen i Korea.

Den nye modellen DL550-7 er også en maskin som vil være skreddersydd for oppdrag i hullverk, tror importøren.

Første i Norge i mars

- Vi venter den første av de nye hjullasterne til Norge i mars. Det er Doosan DL320-7 som avløser vår bestselger DL300-5 i tidligere 5-serien. Den nye maskinen veier ca. 19 tonn, sier daglig leder Tor Anders Høgaas hos importør Rosendal Maskin AS i Askim.

Den andre modellen han ser spesielt frem til å få i ny versjon, er DL550-7 i 35-tonns segmentet. Det er en maskin som spesielt i håndtering i pukkverk og lasting av ferdigvare, har vært populær.

- Hva med de øvrige modellene som er varslet i 2021, Høgaas?

- Det er de tre modellene DL200-7, DL220-7 og DL250-7, alle i 12-17 tonns segmentet som selvfølgelig er meget interessant for oss. I tillegg er også modellen DL420CVT-7, men så langt har ikke CVT-versjonene slått spesielt godt an i Norge, så vi får vente å se.

- Hva gleder mest ved den nye serien hjullastere sett fra en importørs ståsted?

- Først og fremst at de har fått et moderne, friskt design og at hytte og førerkomfort har stått i fokus. Jeg skal ikke underslå at 5-serien trengte en oppgradering, og det er til fulle gjort nå. Likedan er jeg glad for at alle modellenes motorer fyller EUs Steg V-utslippskrav. Nå kan vi gå ut med helt ferske modeller som med design og i funksjon vil være i første klasse.

- Hvor lenge har det vært kjent at den nye hjullasterserien har vært planlagt?

Ny design med illustreres med studiobilde av modellen DL380-7.

- Vi har visst dette i noen år, og det har tatt tid. Jeg regner med at Doosan har planlagt dette godt, og at de har valgt å bruke nødvendig tid for så å komme med hele lanseringen for alle modellene unisont. Produktutvikling koster, men jeg vil tro det er enklere å følge en mal når den først er lagt, sier Høgaas.

De nye modellene

Doosans nye hjullasterserie som avløser 5-serien, er følgende modeller: DL280-7, DL320-7, DL380-7, DL420-7, DL480-7, DL550-7 og DL580-7. De fire maskinene som blir lansert i 2021 er: DL200-7, DL220-7 og DL250-7 samt DL420 CVT-7.

Med redesignede skuffer, har lastekapasitet på de første sju nye Doosan DL-7-modellene økt med 7%, og skuffene tar fra 2,8-6,4 m³. Resultatet gir brukerne raskere lasting til maks kapasitet på bilen eller dumperen.

Daglig leder Tor Anders Høgaas hos Rosendal Maskin AS ser frem til at Doosan fornyer hele hjullasterserien.

Samtidig gir moderniseringen i hytta føreren presise kontroller med ergonomisk riktig utformede joysticks, ny touchskjerm og med kameraer som overvåker omgivelsene rundt maskinen. Videre har maskinene automatisk 5-trinns powershift transmisjon. Hastigheten på lastemaskinene er 40 km/t.

Når det gjelder maskingaranti, er den på 3 år, eller 5000 timers drift.

Den nye 7-serien er utstyrt med Doosans egen, og Scanias V6-sylindrede motor. Denne har ifølge Doosan 5% redusert drivstofforbruk fra tidligere maskiner. Maskinene kan bestilles med forskjellige dekktyper, og det gjelder også dersom man ønsker større motvekter ved tyngre løft. Valgene er 300-, 400- eller 500 kg avhengig av utstyr som skal benyttes på maskinen.

Når det gjelder den nye hytta, er blindsoner redusert og det er blitt 14% større glassflater enn i DL-5 modellene. Videre er det godt med LED-lys montert på hytta, foran og bak.

DL-7 lasterne har også fått Doosan Connect TMS2.0 trådløse overvåkningssystem som gjør det mulig å hente inn satellittbaserte data om maskinenes tilstand og eventuelle behov for reparasjoner.

Powered by Labrador CMS