AT.JOBBER | Stillingsmarked

Morratrøkk i Hårbergtunnelen: Ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug fikk oppleve trykkbølgen som skapes av å fyre av 500 kilo sprengstoff. Til venstre, veileder og ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard i Skanska Norge AS.

E10 rykker nærmere åpning

HARSTAD (NTB): Ordfører Else Marie Stenhaug fyrte av den siste salven i Hårbergtunnelen på den nye E10‑strekningen ved Sandtorg. Med det står fem av syv tunneler ferdig drevet, et klart signal om at den nye traseen rykker stadig nærmere ferdigstillelse.

Publisert

– Åh fy, den kjente jeg godt i kroppen. Det var skikkelig basstrykk!, sa Stenhaug etter å ha detonert 500 kilo sprengstoff inne i fjellet under kyndig veiledning fra Skanskas ansvarlige sprengningsbas, Jan Erik Nergaard.

Nøkkeltall

• 82 km ny veg bygges totalt,
inkludert 27 km tunneler
fordelt på sju tunneler. 

• 35 km bygges i ny trasé,
20 km følger dagens linje. 

• Ferdigstillelse er planlagt i 2028.

GODT ÅR

Fornøyd trio: Prosjektsjef, Reidar Johansen, i Statens vegvesen, daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, og prosjektdirektør Are Eliassen i Skanska Norge AS.

Prosjektet, som drives i et offentlig‑privat samarbeid mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS, har levert framgang i høyt tempo gjennom året. Ved nyttår er 60 prosent av hele utbyggingen ferdigstilt. To mindre delstrekninger ved Tjeldsund bru og Kåringskrysset har åpnet, og i første halvdel av 2026 ventes gjennomslag i de to siste tunnelene. Samme sommer åpner også en lengre strekning fra Sigerfjordtunnelen til Kanstadbotn.

HULL I BERGET

Hårbergtunnelen – med sine 1 790 meter – har blitt drevet i godt berg, og etter 37 uker med boring og sprengning sto gjennomslaget klart i østenden mot Årbogen/Harstad før jul. Gjennomsnittlig har tunnelgjengen ligget på 48 meter per uke.

Gjennomslag: onsdag 17. desember ble det mulig å kjøre igjennom Hårbergtunnelen med anleggsmaskiner på nye E10 ved Sandtorg/Hårvika
Powered by Labrador CMS