Det går absolutt ikke på skinner for Bane Nor på Follobanen som blant annet består av Blixtunnelen (bildet) på 19,5 km.Foto: Nicolas Tourrenc, Bane Nor
Follobanen ble åpnet - stengt - og nå vet ingen når den åpnes igjen
Det har kostet 36,8 milliarder kroner å bygge Follobanen. Reisetiden for tog Ski–Oslo senkes fra 22 minutter (Østfoldbanen) til 11 minutter med Follobanen.
20. desember stengte Bane Nor den nye Follobanen på grunn av en brann i et teknisk anlegg på Ski stasjon. Lille julaften oppsto det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Bane Nor har ikke funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer, og må derfor holde Follobanen stengt inntil videre.
- Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør Utbygging, Bane Nor.
Vet ikke når banen kan åpnes for trafikk igjen
Annonse
AGJV, Cowi og Sintef, bistår Bane Nor med en gjennomgang av anlegget og vurderer kontinuerlig tiltakene man må gjøre for å få trafikken i gang igjen.
- Når det blir, er dessverre for tidlig å si, skriver Bane Nor i en pressemelding.
Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane Nor om hvordan togtilbudet til togpassasjerene på Østfoldbanen og Follobanen skal ivaretas fra og med 2. januar 2023.
- Den redegjørelsen skal de få. Vi samarbeider tett med Vy for å få på plass et best mulig rutetilbud fra 2. januar 2023. Inntil videre kjører togene via Østfoldbanen, sier konserndirektør Undrum.
Follobanen ble høytidelig åpnet 12. desember, men har siden vært rammet av store problemer. Den første uka den var i drift, var det 361 forsinkede tog på banen, ifølge TV2, og etter en brann i et koblingshus mandag har den vært stengt.
Store summer
Bane Nor startet hovedarbeidet med det store Follobaneprosjektet i 2015. Det er lagt ned 18 millioner arbeidstimer i byggingen av hele prosjektet. Mer enn 2000 selskaper og entreprenører har samarbeidet med Bane Nor som byggherre om å bygge banen.
Over halvparten av selskapene som har deltatt er norske eller norskregistrerte.
Flere år med planlegging og forarbeid, pluss sju år med bygging har gått med. Hele prosjektet har kostet 36, 8 milliarder kroner (justert for prisstigning).