Salgssjef Jarle Bjørløw fra Volvo Maskin AS til venstre og faggruppeleder Frank Schjølberg i Forsvarsmateriell.
Salgssjef Jarle Bjørløw fra Volvo Maskin AS til venstre og faggruppeleder Frank Schjølberg i Forsvarsmateriell.

Forsvarssektoren får sine første elektriske anleggsmaskiner

Har inngått ny rammeavtale med Volvo Maskin.

Det er rundt 170 hjullastere i forsvarssektoren og rundt 60 av dem har passert levetiden og bør byttes ut.

Forsvarsmateriell og Forsvarets logistikkorganisasjon har inngått rammeavtale med Volvo Maskin AS om å kjøpe hjullastere til hele forsvarssektoren. Der det er mulig, skal elektriske maskiner kjøpes. Det vil si maskiner opp til ca. fem tonn.

Det er flest hjullastere over dette blant maskinene som skal erstattes. Det blir med andre ord fortsatt flest dieselmaskiner som kjøpes, inntil Volvo får ut større elektriske versjoner på markedet.

Norge er et av de første Nato-landene som skaffer elektriske hjullastere til forsvarssektoren. De første el-lasterne kan trolig rulle inn i Forsvaret første kvartal 2024.

– Vi håper denne avtalen gjør at vi får erstattet flere av de 60 hjullasterne som bør bli skiftet ut. De vil bli erstattet med elektriske der det er mulig, sier faggruppeleder Frank Schjølberg i Forsvarsmateriell.

De elektriske hjullasterne vil brukes mest i militære baser og fjellanlegg, men kan operere overalt, bare de har tilgang til en ladestasjon. El-lasterne veier opptil 5 tonn og har en løftekapasitet på opptil 3,5 tonn. De har batterikapasitet på åtte timer, altså en hel arbeidsdag. Men jobbes det hardt med dem, kan det være lurt å lade dem i lunsjen.

Rammeavtalen med Volvo dekker et omfattende spekter av hjullastere opp til 30 tonn, samt tilleggsutstyr. Avtalen vil også sikre vedlikehold av hjullasterne i hele deres levetid.

Powered by Labrador CMS