NYTT LIV: Nok et skilt som er slitt får ny folie og er klar for mange nye år på veien etter å ha vært innom Bjørn Heggestad og Re-Sign i Hjartdal.

Gir skiltene nytt liv

HJARTDAL: Trafikkskilt blir som regel resirkulert når folien på skiltet er utslitt. Det vil Bjørn Heggestad i Re-Sign gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Alle trafikkskilt langs norske veier har en valset aluminiumsplate som det er tapet en folie med symbolene trafikantene skal se. Opp til 12 år skal folien på slike skilt holde, men det avhenger både av vær, vind og ikke minst trafikken på veien der de står.

Når skiltfolien er utslitt, blir hele skiltet tatt ned og skiltplaten blir sendt til metallresirkulering på tross av at aluminiumsplaten som regel er like fin. Dette var utgangspunktet for Bjørn Heggestads ide som kom for tre-fire år siden.

Gjenbruk

Hans tanke var å gjenbruke skiltplatene med bare å legge ny folie på den. Ifølge Norsk Vegdatabank er det 1,6 millioner skilt langs norske veier. I tillegg er det mange skilt som brukes midlertidig eller ikke er registret. Hvert år selges rundt 100.000 nye trafikkskilt her i landet.

UTSLITT: Dette skiltet er det verken refleks eller farge igjen på. Men med ny folie er det like godt igjen.

- Det er tull, både i forhold til klima og økonomi, å kaste alle disse skiltplatene. Selv om noen har mindre skader på plata, er de gode nok til at du ikke legger merke til det når du kjører forbi dem, sier Bjørn Heggestad. Å gjenbruke skiltene krever mindre metallressurser, og dermed blir CO2-utslippene nærmest fjernet ved annen gangs bruk. I tillegg blir transporten redusert til et minimum.

Selv om skiltplatene normalt sett ikke kastes blir de ofte sendt ut av landet for omsmelting og senere valsing til nye skiltplater.

Mye metall

Det blir store mengder metall som spares. I et hastighetsskilt som står over alt, er det alene fire kilo med aluminium. De som leverer inn metall til gjenvinning kan få noen kroner for det. Så langt er det ingen Bjørn Heggestad har hentet skilt hos som har bedt om å få disse kronene. For de fleste er den sparte logistikkjobben betaling god nok.

De skiltene som står oppe kortest før de tas ned igjen, er de som brukes ved veiarbeid.

Begynte lokalt

Det er to år siden han startet Re-Sign sammen med andre eiere. Den første pilotjobben de gjorde var for Notodden kommune. Der produserte Bjørn Heggestad 50 nye skilt på gjenbrukte plater.

LAGER: Bjørn Heggestad finner enda et skilt som er blitt pensjonert, men som kan gjenbrukes.

Nå har Bjørn Heggestad satt ut kasser hos kommuner og entreprenører. Der kan de sette fra seg skilt som enten er utslitte eller har utdatert informasjon. Kassene hentes inn og tas med til Hjartdal for å få et nytt liv. I hovedsak har han startet opp i fylkene Vestfold & Telemark og Viken.

Billigere

I tillegg til en god innsats for miljøet gir de brukte trafikkskiltene også en økonomisk gevinst.

TRANSPORT: Re-Sign setter ut kasser hvor bruke skilt kan legges. Så byttes de med nye skilt.

- Det har vist seg at vi er konkurransedyktige på pris. I forhold til full pris på nye skilt blir prisen på skiltene vi folierer rundt halvparten, sier Bjørn Heggestad. Enn så lenge driver han alene, men har litt bistand i perioder. Før skiltplatene kan folieres på nytt må de vaskes og renses grundig, slik at den nye folien sitter skikkelig.

Ved siden av å rehabilitere skiltene tilbyr Re-Sign også å montere nye og bytte ut eksisterende skilt for sine kunder.

- Miljøgevinsten er det aller viktigste med dette. Det er viktig å tenke på at dagens avfall er morgendagens ressurser, sier Bjørn Heggestad.

Powered by Labrador CMS