Ansatte i Møre og Romsdal fylkeskommune, Skanska og de to skytebas-vikarene Eva Vinje Aurdal og Frida Otterlei på røysa etter gjennomslaget.
Ansatte i Møre og Romsdal fylkeskommune, Skanska og de to skytebas-vikarene Eva Vinje Aurdal og Frida Otterlei på røysa etter gjennomslaget.

Gjennomslag i Nogvafjord-tunnelen

Fylkesvei 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal er ferdig drevet - tre undersjøiske tunneler og en miljøtunnel på til sammen 13 km.

Publisert Sist oppdatert

Elevrådsleder Frida Otterlei ved Haramsøy skole og ordfører Eva Vinje Aurdal fikk æren av å skyte gjennomslagssalven på Nogvafjordtunnelen tirsdag 4. mai, etter at entreprenør Skanska hadde gjort alt klart.

Frida Otterlei representerte barn og ungdom på Nordøyane. Ålesundsordføreren leder en kommune som blir tettere knyttet sammen når det blir døgnåpen forbindelse mellom de fem øyene og fastlandet.

Med gjennomslaget, er også tunneldrivingen på Nordøyvegen ferdig. Totalt er det sprengt ca. 13 km tunnel, fordelt på de tre undersjøiske tunnelene Haramsfjordtunnelen (3500 meter), Fjørtoftfjordtunnelen (3680 meter) og Nogvafjordtunnelen (5730 meter) og miljøtunnelen Burbergtunnelen (170 meter) på Fjørtofta.

Ordfører Eva Vinje Aurdal, bas Bjørn Presthus i Skanska og elevrådsleder Frida Otterlei ved Haramsøy skole ved luntetenningen.
Ordfører Eva Vinje Aurdal, bas Bjørn Presthus i Skanska og elevrådsleder Frida Otterlei ved Haramsøy skole ved luntetenningen.

Lengste tunnelen

Nogvafjordtunnelen er den lengste av de tre undersjøiske tunnelene og er også tunnelen som har vært mest utfordrende å drive.

- Spesielt fra Longva har vi hatt utfordringer med dårlig fjell og inntrenging av grunnvann. Det har vært mange og lange perioder med tung sikring og tetting av berg. Og det har vært jobbet veldig godt selv om det ikke alltid har vært synlig i meter fremdrift, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune.

To år med driving

Kart over Nordøyvegen.
Kart over Nordøyvegen.

Tunneldrivingen startet fra Longva i mars 2019 og fra Fjørtofta i juni 2019. 2502 meter av tunnelen er drevet fra Longva og 3218 meter fra Fjørtofta.

Nå starter etterarbeidene også i Nogvafjordtunnelen. Anleggsveien gjennom tunnelen blir fjernet før den nye veien blir bygget opp med dreneringssystem, renseanlegg for tunnelvann og et omfattende elektroarbeid før monteringen av lys, vifter og sikkerhetssystem starter.

Åpner sommeren 2022

Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta og Fjørtoftfjordtunnelen mellom Fjørtofta og Harøya blir åpnet når hele Nordøyvegen åpner for trafikk sommeren 2022.