NY MOTOR: HW140A, her med delt bom, har fått ny og mindre Cummins motor, men med økt effekt og mindre forbruk. Foto:Hyundai
NY MOTOR: HW140A, her med delt bom, har fått ny og mindre Cummins motor, men med økt effekt og mindre forbruk. Foto:Hyundai

Hyundais nye hjulgravere

NY SERIE: Hyundai Construction Equipments har lansert sin nye A-serie hjulgravere, og selvfølgelig vil disse være utstyrt med EU-godkjente Steg V-motorer.

Publisert
FØRSTE: Modellen Hyundai HW170ACR kommer som korthekkversjon, og første maskin til Norge er allerede solgt. Foto: Hyundai
FØRSTE: Modellen Hyundai HW170ACR kommer som korthekkversjon, og første maskin til Norge er allerede solgt. Foto: Hyundai

Den nye A-serien hjulgravemaskiner består av fire maskiner i vektområdet 14-23 tonn, og maskinene vil bli tatt inn til Norge via Hyundais Europakontor i Belgia (HCCE).

- Vi ble orientert om kommende lansering ved påsketider og har fått god tid til å forberede oss på den nye serien. De første maskinene venter vi å få til Norge i 4. kvartal, sier daglig leder Finn Thrane Johansen hos importør EMSG Norge. Spesielt gleder han seg til å få inn hjulmaskinen HW170ACR som er Hyundais første med kort hekk og hvor første maskin til Norge allerede er solgt. Ellers vil modellen HW140A på ca. 15 tonn være en god oppfølger av den hjulmaskinen de hittil har solgt flest av i Norge.

- At maskinene også kommer fra fabrikk med opplegg for hengerfeste er også noe vi hilser spesielt velkommen, sier Thrane Johansen.

De nye modellene

De nye A-serie modellene starter med HW140A som veier 14,9 tonn med monobom og 15,86 tonn med todelt bom. Både over- og undervogn på denne er svært lik neste modell i nyserien, HW160A som med monobom/todel bom veier 17,6- og 18,4 tonn. Den tredje maskinnyheten er HW170ACR, den første Hyundai leverer med kort hekk, men kun med delt bom. Vekten er 18,8 tonn. Siste modell i nye A-serien er HW210A som veier 22,27 og 23,66 tonn med hel og delt bom. Denne er utstyrt med nyeste generasjon av Cummins 6,7-liters motor, og med variabel turbolader. Med to Kawasaki hydraulikkpumper som er utprøvd på beltegraverne i 21-tonnsklassen, er drivstofforbruket redusert med 8-11%.

Fellesnevner for de tre letteste modellene, HW140A, HW160A og HW170ACR, er at de drives av den nye 4,5 liters Cummins B4,5 dieselmotoren. Denne erstatter tidligere og større 6,7 liters motoren som satt i forrige generasjon hjulgravere. Motoren er langt mer drivstoffgjerrig, og effekten er økt fra 117 kW (156 hk) til 129 kW (173 hk). Med drift med Rexroth uavhengige «load sensing» hydraulikksystem får også føreren bedre kontroll.

STOREBROR: Hyundai HW210A er den største av de nye hjulmaskinene og veier med delt bom 23,6 tonn. Foto: Hyundai
STOREBROR: Hyundai HW210A er den største av de nye hjulmaskinene og veier med delt bom 23,6 tonn. Foto: Hyundai

Førermiljøet

Innsteg til hytta er bedret med flere trinn slik at det er enklere å komme inn og ut. Det gjelder også forbedret tilgang for kontroll og service. Hytta har fått doble vinduspussere, et tilleggs-speil på høyre side og smalere deler i front for å bedre sikten. Videre er sidevinduene i dørene blitt større og de går lavere ned for å gi føreren bedre sikt.

A-serien er utstyrt med Hyundais avanserte AAVM-system og tilkoblet videokameraer som gir 360 graders sikt rundt maskinen. Det gjelder også varsling på monitoren dersom det kommer personer innen fem meters omkrets fra hytta. Videre kan det også monteres en ekstra radar og monitor, og alle funksjoner er samlet i en 8 tommers touchskjerm.

Med et slankere design og ingen spaker på høyresiden er sikten for føreren forbedret, og med proporsjonalt styrte joystick-spaker har føreren enda bedre kontroll. I hytta er også pedalene omplassert for å gi bedre plass.

Med tanke på service og vedlikehold utvendig er sidedekslene avrundet og kan åpnes og løftes i et stykke for å gi lett adkomst.

Powered by Labrador CMS