NORGES FØRSTE: Jarl-Tore Johansen hos Entrack AS på Grinder for å hente sin største korthekkgraver som også er Norges første Kobelco SK380SRLC. Foto: Alf Magne Gausen

Johansen Maskin hentet Norges-debutant og ble med på turné med Entrack

GØY PÅ TUR: Jarl-Tore Johansen i Johansen Maskin AS ble med Entrack AS på en ukes demoturné. På denne reisen var hans nyinnkjøpte 38 tonns Kobelco korthekkgraver, og Norges-debutant, et solid trekkplaster.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er ikke hver dag en maskinkunde tar seg en uke fri og blir med på en maskinforhandlers turné, og i tillegg selv transporterer sin nykjøpte maskin mellom stoppestedene. Men det gjorde altså Jarl-Tore Johansen som er Norges første kunde av den nyeste generasjonen Kobelco SK380SRLC (38 tonn).

- Jeg lovte å bli med på demoturen, og tok meg noen fridager. Jeg tok det som en tur, selv om det er travelt hjemme og vi har mye å gjøre, sier Johansen i Johansen Maskin som holder til i Korgen i Nordland.

Kjørte ned selv

Han satte seg i egen lastebil for å hente maskinen hos forhandler Entrack AS på Grinder i Innlandet fylke. Vel fremme var det bare å laste opp, få seg noen timers søvn og starte på turen nordover igjen, men nå sammen med Entrack på demorundturen. Den ukelange demorunden i august hadde følgende stoppesteder: Tynset, Sveberg Næringspark (nord for Trondheim), Røra Næringspark på Lensmyra, Mosjøen og til slutt Mo I Rana. Sistnevnte er så godt som hjemstedet til Johansen, så det passet fint.

De øvrige maskinene Entrack hadde med på turen var 24-tonneren SK210LC, 17-tonneren SK140SRLC-7 (korthekk) og SK10SR-2E på ett tonn. Men 38-tonneren til Johansen fikk raust med oppmerksomhet underveis.

TESTET SELV: Maskinen til Johansen Maskin (til høyre) ble med på en liten turné, og dette var også første gangen Jarl-Tore Johansen fikk testet den nye maskinen sin. Etter turnéen ble maskinen satt inn på en jobb på Finneidfjord havnepark like nord for Korgen der Johansen Maskin holder til. Foto: Alf Magne Gausen

- 380-maskinen er spesiell, så det var godt med interesse rundt den, sier Entrack-selger Alf Magne Gausen som organiserte turnéen.

Han tar imidlertid ikke æren for salget av SK380-maskinen til Johansen. Gausen begynte nemlig i Entrack etter at Johansen hadde bestemt seg for å kjøpe maskinen.

Ny hytte

38-tonneren er utstyrt med en Hino Steg V-motor (200 kW/272 hk) og har den nye «Performance X»-hytta som er større, med bedre sete (Grammer), mindre rystelser, mindre støy og bedre ergonomiske løsninger enn tidligere. De nye generasjonene tradisjonelle gravemaskiner og korthekkene, begynner å komme med den nye hytta nå. Den nye SK380SRLC kommer imidlertid ikke med den nye 10 tommers skjermen riktig ennå.

- Hvordan hadde det seg at du ville ha denne maskinen, og ble Norges første med den?

- Jeg har flere korthekk-maskiner, alt fra 8 til 27 tonn, og nå hadde jeg lyst til å prøve noe større. Jeg liker korthekk-maskiner, og de jeg har hatt er stabile og gode. Vi har ofte oppdrag på trange steder, sier daglig leder og eier Jarl-Tore Johansen.

Kobelco i 30 år

Han er også er tro Kobelco-kunde. Da han startet opp for seg selv i 1992, var det med en Kobelco 905 på ca. 15 tonn, og han har faktisk alltid hatt Kobelco-maskiner (en periode het de New Holland) i firmaet så lenge han har drevet på. Både før og etter en konkurs i 2003.

- Kobelco har alltid vært veldig driftssikre, og gode å kjøre, sier Johansen og forklarer at konkursen tidlig på 2000-tallet skyldes at de regnet feil på en tunneljobb og fikk for dårlig betalt.

Nå har det vært full fart i mange år for firmaet med rundt 30 ansatte, 12-15 gravere, like mange lastebiler, samt noen hjullastere, en veihøvel og en vals i maskinparken. Det går mye i VA-jobber, tomegraving og masseforflytting.

70 i drift

I fjor hadde selskapet en skikkelig boom med rundt 70 personer i drift! Selskapet fikk jobb for Veidekke på Mosjøen Vindmøllepark, og Johansen måtte virkelig svinge seg for å fylle opp kapasitetsbehovet.

- Det gikk i faste ansatte, innleide, bemanningsbyråer og alt mulig. Nå er vi tilbake igjen på færre faste ansatte, og det gikk helt greit å gå ned igjen, sier han.

Det ser også greit ut med oppdrag i nærområdet i fremtiden. Det skal bygges både batterifabrikk (Freyr) og flyplass i Mo I Rana, det er mer å gjøre på E6 og det skal bygges landbaserte oppdrettsanlegg. Johansen sier de allerede har sikret seg noen kontrakter på spennende prosjekter.

Powered by Labrador CMS