NY 20-TONNER: Den første 20-tonneren fra Kobelco kom allerede i 1983, og det er et langt steg frem til 11-serien som nå ventes til Norge i sommer. Foto: Kobelco
NY 20-TONNER: Den første 20-tonneren fra Kobelco kom allerede i 1983, og det er et langt steg frem til 11-serien som nå ventes til Norge i sommer. Foto: Kobelco

Kobelco klar med nye 20-tonns gravemaskiner

11-SERIEN: Kobelco er klar for Europa-lansering av to nye beltegravere i 11-serien og i 20-23 tonnsklassen.

Publisert

Nykommerne har fått betegnelsene SK210LC-11 og SK210NLC-11, hvorav sistnevnte er en variant med smalere undervogn. Maskinene er ventet fra Japan til Europa etter ferien, trolig i slutten av juli eller i august om alt går etter planen for Kobelco Construction Machinery Europe (KCME).

Oppgradering i 11-serie

Kobelco har i lengre tid arbeidet med fornyelse av 11-serie gravemaskiner i forskjellige vektklasser, og tidligere har Kobelco sluppet nyheter om at de tyngre SK380 SRL-11 og SK530LC-11 nå er klare for Europa. Det er beltegravere i vektklassene 36-38 og 52-54 tonn.

Oppfølgeren SK210(N)LC-11 er i 20-tonnsklassen, og i historisk perspektiv må vi bevege oss helt tilbake til 1983 da Kobelco lanserte sin første 20-tonner. Denne mellomtunge vektklassen er blitt populær over hele verden, nettopp fordi maskiner i denne størrelsen har vist seg å være en god all-roundmaskin som også kan operere et stort og bredt utstyrsprogram.

Nøkkelfaktorer

Nøkkelfaktorene Kobelco peker på hos de nye 20-tonnerne er økt effektivitet, produksjonskapasitet og førermiljø. Produsenten viderefører sitt Performance X Design konsept når det gjelder design, innredning og utstyr i førerhytta.

Motoren i 20-tonnerne er Hino Steg V som gir 124 kW og har en brytekraft på 143 kN. Den betegnes som stillegående med én hydraulisk pumpe for fremdrift og én for jobbutførelse. I forhold til forgjengeren er vekten, avhengig av utstyrsnivået, økt til 21,9-23,5 tonn, og dette gir ifølge Kobelco større stabilitet og økt løftekapasitet. Standard motvekt er på 4,3 tonn, men denne kan økes til 4,9 tonn for tyngre løft eller bruk av tyngre redskap.

FØRERMILJØ: Med sitt nye Performance X Design-konsept har Kobelco lagt mye arbeid i å skape et godt førermiljø med enkle arbeidsforhold for maskinføreren. Foto: Kobelco
FØRERMILJØ: Med sitt nye Performance X Design-konsept har Kobelco lagt mye arbeid i å skape et godt førermiljø med enkle arbeidsforhold for maskinføreren. Foto: Kobelco

Fører- og hyttemiljøet

Som del av Performance X Design-konseptet har Kobelco lagt stor vekt på førermiljøet. Grammer luftfjæret sete, kombinert med armlener og monterte kontrollspaker, er lett å operere som en samlet enhet for føreren. Samtidig opptar og demper setekonstruksjonen alle støt under arbeid.

Maskinen har tre arbeidsmoduser (Eco, S og H) slik at føreren kan veksle mellom disse og tilpasse kreftene etter jobben som skal utføres. Nyutviklet hydraulikksystem styres av kortere spaker som reagerer raskt på førerens kontroll, noe som er svært viktig med tanke på å redusere drivstofforbruket. For europaversjonen av SK210(N)LC-11 oppgis gjennomsnittsforbruket å være på 10,1 liter i timen.

Det er montert en 10 tommers skjerm i hytta og via denne er det enkelt å lese av og operere alle funksjoner. Det gjelder også informasjon fra kameraene som montert på siden og bak på maskinen. Videre har maskinen effektive led-lys som lyser opp i mørket, og standard er DAB-radio, USB, Bluetooth og handsfri telefon. Maskinen er tilkoblet Kobelcos Komex-system, og med satellitt-kommunikasjon og internett kan all drifts- og maskintilstand overvåkes og rapporteres. Dette vil være svært viktig for eiere av mange maskiner og med lang avstand mellom jobbene.

Venter på nymaskinene

Både importør Beck Maskin AS og Entrack AS ser frem til å få den nye 11-serien på plass i maskinprogrammet. - Det skal bli godt å få en ny 20-tonner inn i parken, for med oppgradert hytte og øvrige endringer vil det være en maskin som vil stå seg godt i konkurransen, sier styreleder Robert Kvesetberg i Entrack.

Daglig leder Christian Beck i Beck Maskin er enig, men han gleder seg like mye over at også 35-tonneren SK380SRLC samtidig er like rundt hjørnet. Den første bestillingen er nemlig vel i havn.