KLAR: Kobelco SK500LC-11 (50,4 tonn).

Kobelco oppgraderer maskinene i 50-tonns klassen

50-TONNERNE: Kobelco har oppgradert sine beltegravere i 50-tonns klassen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Maskinene som er oppgradert er SK500LC-11 (50,4 tonn) som er beregnet for tradisjonell anleggsgraving, og SK530LC-11 (53 tonn) som er beregnet for tradisjonelle gravejobber og i gruver.

Forbedringer

50-tonneren har fått økt syklustidene med 5,1 sammenlignet med forgjengeren, drivstofforbruket er redusert med 5,4% og totalt er produktiviteten beregnet å ha økt med 6,2%.

Begge de to nye modellene har oppgradert hydraulikksystem for mer og roligere løftekraft når massene skal tippes i dumperkassen, eller når maskinen benyttes til å løfte tunge enheter. Spesielt i arbeid med radius opptil 9 meter fra maskinen.

Den litt tyngre 53-tonneren har justerbart understell. Når det er trukket sammen, er ytterkant av beltene 2990 mm, mens sporvidden (avstanden mellom innsiden av belteplatene) er hele 2890 mm når det trekkes ut.

SK500-maskinen har fast avstand på understellet med 3350 mm fra ytterkant til ytterkant.

400 hester

Modellene leveres med standard bom og tre stikkevalg, men 53-tonneren kan leveres med kort bom og kort stikke for å mobilisere alle kreftene når den står i lasting i f.eks. en gruve. Motor er Hino vannkjølt, 4-takts, 6-sylinders direkte injeksjon diesel motor med intercooler turbo-charger (Steg V) og effektuttak på 300 kW/408 hk.

I hytta er aircondition standard, og det samme et Grammer luftfjæret sete. Armlenene følger setet, men joystickene kan tilpasses individuelt. Det samme gjelder jog-hjulet som betjener den 10 tommer store berøringsskjermen (som også fungerer om føreren har på seg tynne hansker).

DAB-radio, bluetooth, 12V-uttak, USB og «hands-free» for telefonen er andre detaljer som kommer som standard. Tre kameraer (sidene og bak) setter sammen bildene til fugleperspektiv på skjermen i hytta. På skjermen kan man også følge forbruk av drivstoff, serviceintervaller, gravemodus og innstillinger for redskap.

Sist fremhever Kobelco at det er gjort en solid innsats med tanke på designet og tilgjengeligheten for service. Dette være seg alt fra doble luftfiltre, plassering og utforming av kjølesystemet, tilgang til AdBlue-tanken og daglig service.

Både Beck Maskin AS og Entrack AS har agenturet på Kobelco gravemaskiner i Norge. De har delt landet mellom seg.

Powered by Labrador CMS