Lærdalstunnelen på E16 i Vestland, skal utbedres for for å møte EU-kravene til sikkerhet i tunneler.
Lærdalstunnelen på E16 i Vestland, skal utbedres for for å møte EU-kravene til sikkerhet i tunneler.

Lærdalstunnelen blir nattestengt i fem år

Vil utbedre E16 Lærdalstunnelen, verdens lengste veitunnel, for 2,3 milliarder kroner.

Publisert

Lærdalstunnelen på E16 mellom kommunene Aurland og Lærdal i Vestland må utbedres for å være innenfor kravene til EUs tunnelsikkerhetsdirektiv. Tunnelen er 24.509 meter.

Oppgradering av ventilasjonsanlegget, nytt lysanlegg, nødstasjoner og et overvåkingssystem er blant tiltakene som må gjennomføres. Kostnadsrammen er på 2,3 milliarder kroner.

- Det er trygt å kjøre i norske tunneler, og det skal det fortsette å være i lang tid fremover. Vi har de siste årene trappet opp innsatsen for å komme innenfor kravene til EUs tunnelsikkerhetsdirektiv. Utbedringene i Lærdalstunnelen er nødvendige og vil forbedre sikkerheten ved hendelser og ulykker, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Arbeidene skal starte i løpet av 2022, og etter planen være ferdige i 2027. Tunnelen vil bli stengt mellom kl. 22.00-06.00 i denne perioden.

- Vi må gjøre disse utbedringene. Samtidig må det ha minst mulig innvirkning på alle dem som bruker tunnelen. Derfor skal Statens vegvesen drøfte detaljene i stengingen med de lokale kommunene, lokalt næringsliv og transportnæringen. På den måten sørger vi for de beste løsningene for arbeidet og trafikantene i årene som kommer, sier Hareide.

Powered by Labrador CMS