MILJØTILPASSET: Panolin har syntetisk mettet ester og er ikke skadelig for naturen. Prisen er høy, men det er også levetiden. Illustrasjonsbilde fra YX.
MILJØTILPASSET: Panolin har syntetisk mettet ester og er ikke skadelig for naturen. Prisen er høy, men det er også levetiden. Illustrasjonsbilde fra YX.

- Miljøtilpassede oljer har 5-10 ganger så lang levetid

MILJØ OG LEVETID: Hydraulikkoljen benyttes i portene på Panamakanalen, i heisene på Eiffeltårnet og i navet på London Eye, men det sitter litt lengre inne for entreprenører å fylle den på sine maskiner.

Publisert

Covid-19 situasjonen rammet i sommer hardt tilgangen på råvarer til fremstilling av smøreoljer. Dette ga ulike utslag på tilgjengeligheten av ferdig produkt så som motoroljer og hydraulikkoljer. YX Smøreolje AS rykket ut med et infoskriv til sine kunder om situasjonen, med tilbud om gratis oljeprøver for at entreprenørene trygt skulle kunne kjøre lenger på oljen som allerede var på maskinen, og at man heller fikk prioritere den tilgjengelige hydraulikkoljen etter behov.

Lite flydrivstoff

- Tilgangen har med covid-19 å gjøre, og grunnes i lav produksjon av flydrivstoff. Dette gjelder alle, uavhengig av leverandør, og er en utfordring «world wide», sier Eirik Strømnes som er markedsteknisk sjef i YX Smøreolje AS.

Strømnes legger raskt til at «hydraulikkolje-krisen» i sommer løste seg litt raskere enn ventet, og det var jo hyggelig. Miljøtilpassede oljer har ikke blitt rammet på samme måte, og han vil benytte anledningen til å «slå et slag» for disse oljene som YX Smøreolje AS markedsfører under navnet Panolin.

DAGLIG LEDER: Eirik Strømnes i YX Smøreolje AS. Foto: YX
DAGLIG LEDER: Eirik Strømnes i YX Smøreolje AS. Foto: YX

- Denne reduserer ødeleggelsene i naturen ved utilsiktet utslipp, og oljen har veldig lang levetid. For eksempel kan hydraulikkoljen benyttes 5-10 ganger lengre, og hydraulikkolje er oljen det kanskje oftest blir søl med, sier Strømnes.

Sitter langt inne

På grunn av egenskapene benyttes oljen i de allerede nevnte severdighetene i Panama, Paris og London, men hos norske og andre entreprenører sitter det lengre inne å bytte ut hydraulikkoljen til (f.eks.) Panolin som er basert på syntetisk mettet ester.

- Dette er den råeste oljen som finnes. Riktignok er den 4-5 ganger så dyr, og dette kvier mange seg for. Det er vondt å betale i forkant, sier Strømnes, men mener regnestykket henger godt i hop når man trekker inn reduserte driftsavbrudd og servicekostnader.

YX-sjefen sier en del yngre entreprenører viser interesse, men velger det ofte bort likevel. Mange føler at de ikke får noe igjen fra oppdragsgivere ved å velge miljø på oljer og smøremidler.

Må være krav

- I Stockholm for eksempel, er det krav om bruk av denne type oljer. I Norge er det stort fokus på CO2, mens man glemmer denne type forurensning. Det sies bare at man skal rydde opp etter seg om man mot formodning skulle lekke olje, sier Strømnes.

Et sted der det ifølge Strømnes helt klart bør være krav til bruk av miljøtilpassede oljer, er sagkjedeolje til motorsager. Kjedet spruter ut olje, og denne blir aldri samlet opp igjen.

Powered by Labrador CMS