Jernbanebrua veier 1200 tonn og er 41 meter lang, åtte meter høy og 13 meter bred.
Jernbanebrua veier 1200 tonn og er 41 meter lang, åtte meter høy og 13 meter bred.

Nyttelast på 1200 tonn!

Nye Veier og totalentreprenøren Veidekke har nå startet på utbyggingsprosjektets desidert tyngste jobb når en 1200 tonn tung jernbanebru skal løftes og kjøres på plass i Brumunddal (Innlandet).

Publisert Sist oppdatert

Kolossen, bestående av betong og jern, er 41 meter lang, åtte meter høy og tretten meter bred og transportvogner med totalt 88 hjul gjennomfører det som trolig er årets tyngste løft innen samferdsel så langt i år.

Med ny og bred jernbanebru over Strandsagvegen nærmer det seg også ferdigstillelse av ny trafikksikker adkomstvei fra nybygd E6 ( E6 Arnkvern – Moelv) til Brumunddal sentrum. Selve løftejobben og transporten startet fredag 16. april og avsluttes senest onsdag morgen.

- Dette er en komplisert operasjon som skal pågå over flere dager, men med god og nøyaktig planlegging, strenge sikkerhetstiltak og dyktige folk er vi trygge på at jernbanebrua sakte men sikkert kommer på plass i løpet av de få dagene vi har til rådighet under det planlagte togstoppet. Denne helgen bygger altså veiselskapet Nye Veier nok en viktig konstruksjon i forbindelse med jernbane, ved hjelp av våre dyktige entreprenører og godt samarbeid med Bane Nor, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

50 personer arbeider med flyttet

Konstruksjonen som skal på plass har voksne dimensjoner og er bygget ca. 200 meter fra der den skal stå.

- Konstruksjonen skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver. Operasjonen sysselsetter omtrent 50 mann, inkludert mannskaper fra Bane Nor og Nye Veier. Godt samarbeid er nøkkelen for gjennomføring av dette viktige oppdraget, sier Moshagen.

Konstruksjonen er bygd ca. 200 meter fra der den skal stå. Konstruksjonen skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver.
Konstruksjonen er bygd ca. 200 meter fra der den skal stå. Konstruksjonen skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver.

Nye Veier opplyser at det i forbindelse med anleggsarbeidene må jobbes døgnkontinuerlig i perioden det er innført stopp på jernbanen.

- Det er svært mye arbeid som skal utføres på få dager. Først skal eksisterende jernbanebru rives og fjernes. Videre skal det graves ut og flyttes ca. 9000 kubikk med masser, før vi kan starte med grunnarbeider for ny konstruksjon og legging av kabler og rør med mer. Til slutt kjøres og løftes den 1200 tonn tunge konstruksjonen på plass, alt som trengs monteres og det klargjøres for togtrafikk, sier Moshagen.

For å ivareta sikkerheten og strenge smittevernregler blir området sperret av for alle andre enn de som skal utføre selve oppdraget.

- Eventuelle skuelystne må nok vente til jernbanebrua er på plass før de får se på den store konstruksjonen og den nye innfartsveien til Brumunddal, sier Moshagen.

Fjerde jernbanekonstruksjon for Nye Veier

Jernbanebrua over Strandsagveien er den fjerde jernbanekonstruksjonen Nye Veier bygger i forbindelse med E6-utbyggingen i Innlandet, i tillegg til alle andre arbeidene de har hatt med nærføring til Dovrebanen.

- Det startet med kryssingen av Rørosbanen i Åkersvika. Der bygde vi ny firefelts motorveibru over jernbanen. Videre fortsatte vi med den enorme kulvertkonstruksjonen for fremtidig dobbeltspor under E6 ved Tjernli sør for Brumunddal og ny kulvert for eksisterende jernbane på samme sted. Disse stod ferdige til veiåpningen i 2020. Og nå skal Veidekke få på plass den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal, sier Moshagen.

Undergangen i Strandsagveien skal åpne for trafikk før sommerferien, frem til Langmoen (Mattilsynet/Tine). Resterende strekning opp mot fylkesvei 184 (Ringsakervegen) åpner etter ferien.