DEKKSKIFTE UTE: RG Service-duoen (f.v.), salgsleder last og anleggsdekk Arne Vidar Martinsen og daglig leder Vegard Gjellum. Foto: Klaus Eriksen
DEKKSKIFTE UTE: RG Service-duoen (f.v.), salgsleder last og anleggsdekk Arne Vidar Martinsen og daglig leder Vegard Gjellum. Foto: Klaus Eriksen

RC Service med spesialutstyr for anleggsdekk

RG SERVICE: Bilen med det nye utstyret kom direkte til Transportmessa der den ble vist på standen til Gjerde & Byhring.

Publisert

Rental Group-selskapet RG Service har fått montert spesialutstyr på sitt rullende dekkverksted/servicebil, spesielt med tanke på å kunne bytte store og tunge anleggsdekk ute i felten. Med utstyret kan én serviceansatt bytte om dekk ute på anlegget, uten å ta felgen av hjullasteren, dumperen hjulgraveren eller hva det måtte være av maskintype, og uten å sende dekk/felg inn til et verksted for å foreta skiftet. Servicebilen har henger bak som kan ha med opptil 12 store dekk på planet.

Tidkrevende, før

- Vi har selv opplevd at andre som bytter dekk på våre maskiner, kan bruke flere dager på å ta av dekk/hjul, transportere det inn, utføre reparasjoner eller bytte, kjøre ut igjen og montere det på. Med dette verktøyet kan én mann gjøre jobben ute på anlegget på noen få timer, sier daglig leder Vegard Gjellum i RG Service.

Utstyret kan selvfølgelig benyttes på maskinene i Rental Group-familien, men Gjellum påpeker at det er like aktuelt å ta jobber for hvilke som helst andre aktører også.

SMIDIG: Servicebilen har vært en tur i Danmark og fått montert på gribb i enden av lastebilkrana.
SMIDIG: Servicebilen har vært en tur i Danmark og fått montert på gribb i enden av lastebilkrana.

I Danmark

Selskapet har oppgradert bilen for 500-600.000 kroner. Selve cluet er en dekkgribb (fra danske Just Easy Tools) som er montert i enden av Palfinger-kranen. Denne har også lys i midten slik at jobbene kan utføres når det er mørkt. Sylinderne som tar tak i dekkene, kan også forlenges slik at de kommer til på maskiner med tvillinghjul. Man kan også bytte fra sylindere til tynne armer for å komme til der det er trangt mellom dekk og hjulbuen på maskinen.

- For entreprenører er det store kostnader forbundet med ståtid på maskinene. Dette er kostbart utstyr som skal gå, og i et HMS-aspekt for de som skal bytte dekkene er dette veldig viktig utstyr, sier Arne Vidar Martinsen som er salgsleder last- og anleggsdekk i RG Service.

Entusiastiske

Bilen til RG Service sto på standen til dekkimportør Gjerde & Byhring der også forhandler First Stop var på plass. Representanter fra begge selskapene var svært entusiastiske med tanke på løsningen til RG Service, og opplyser at interessen for bilen/løsningen var stor.

Powered by Labrador CMS