Regjeringen har bestemt at Fellesprosjektet E16 Ringeriksbanen skal bygges av Nye Veier AS, istedenfor av Statens vegvesen og Bane Nor. Slik kan det bli seende ut når jernbanen krysser Tyrifjorden med ny stasjon ved Sundvollen og E16 krysser den ved Rørvik.
Regjeringen har bestemt at Fellesprosjektet E16 Ringeriksbanen skal bygges av Nye Veier AS, istedenfor av Statens vegvesen og Bane Nor. Slik kan det bli seende ut når jernbanen krysser Tyrifjorden med ny stasjon ved Sundvollen og E16 krysser den ved Rørvik.

Regjeringen: - Nye Veier skal bygge jernbane

Fellesprosjektet E16 Ringeriksbanen til over 30 mrd. kroner har vært tenkt som et samarbeid mellom Bane Nor og Statens vegvesen. Nå vil regjeringen la Nye Veier AS overta hele prosjektet alene.

Publisert

Denne våren legger regjeringen frem Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033. Det er som vanlig ved slike fremleggelser stor interesse for hvilke prosjekter som vil bli prioritert i perioden. Overfor Aftenposten (abonnement), kommer samferdselsminister med en avklaring:

- Her og nå rydder vi all tvil til side. Ringeriksbanen kommer, sier Hareide.

Han møtte avisen på Oslo S tidligere denne uken, sammen med Venstre-leder Guri Melby, KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad for å komme med nyheten om at de prioriterer gigantprosjektet i NTP.

Planen inneholder også en annen stor og overraskende nyhet: Det er Nye Veier AS skal bygge Ringeriksbanen. Regjeringen ønsker at de skal ta over Fellesprosjektet E16 Ringeriksbanen fra Statens vegvesen og Bane Nor.

For første gang vil regjeringen gi jobben med å bygge jernbane til sitt eget veiselskap, Nye Veier.

Hareide slår fast at Ringeriksbanen blir en del av det første som prioriteres i NTP og at det skal bygges dobbeltspor. Byggestart er ifølge Aftenposten sannsynlig i 2024–2025.

Ifølge Hareide har både Bane Nor og Vegvesenet mottatt nyheten om at Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss på en «profesjonell måte».