I ARBEID: Det tok ikke lang tid etter overleveringen, før maskinen var i full drift på et utslippsfritt prosjekt på Ekeberg i Oslo.
I ARBEID: Det tok ikke lang tid etter overleveringen, før maskinen var i full drift på et utslippsfritt prosjekt på Ekeberg i Oslo.

Rett ut på utslippsfritt prosjekt

BERGER/EKEBERG: Kjeldaas AS sendte sin første batterigravemaskin rett ut på et utslippsfritt prosjekt på Ekeberg i Oslo.

Publisert
LYDEN: - Den største forskjellen er lyden på maskinen, sier maskinfører Leif Mikael Instanes etter to timer i Z Line’n.
LYDEN: - Den største forskjellen er lyden på maskinen, sier maskinfører Leif Mikael Instanes etter to timer i Z Line’n.

Entreprenøren fra Sande i Vestfold mottok selskapets første Z Line 320 batterigraver (25 tonn) i forbindelse med en stor markering hos leverandør og Caterpillar-forhandler Pon Equipment i februar. På én uke overleverte Pon hele 10 Z Line-maskiner (Pon bygger om Cat-maskiner til batteridrift), og én av disse ble altså levert til Kjeldaas.

- Det er på tide at vi får en gravemaskin på batteri, på grunn av utviklingen i bransjen. For å kunne regne på mange av jobbene som kommer nå, må man ha elektriske maskiner, sier maskinansvarlig Kjetil Auke.

Kjeldaas har også nylig tatt i bruk en Volvo L25 Electric (5 tonn), og sammen er disse selskapets to første batterimaskiner.

Helelektrisk

Den 25 tonn tunge Z Line-maskinen ble sendt direkte til en jobb på Ekeberg i Oslo der Kjeldaas har fått et utslippsfritt prosjekt i regi av Oslo VAV. Maskinfører Leif Mikael Instanes skal grave seg 6-7 meter ned til en kulvert (for spillvann) som har sunket litt. Kulverten går under en vei, og skal styrkes innenfra med en strømpe som herdes ved hjelp av lys.

TEAM KJELDAAS: Kjeldaas AS fikk nylig sin første Z Line 320 (25 tonn) beltegraver på batteri. Her er (f.v.) Øystein Bjørløw (teknisk rådgiver og faglig leder), Kjetil Auke (maskinansvarlig), Bent Jahren (mekaniker) og Paul Arne Bonden (verksmester) på plass hos leverandør Pon Equipment.
TEAM KJELDAAS: Kjeldaas AS fikk nylig sin første Z Line 320 (25 tonn) beltegraver på batteri. Her er (f.v.) Øystein Bjørløw (teknisk rådgiver og faglig leder), Kjetil Auke (maskinansvarlig), Bent Jahren (mekaniker) og Paul Arne Bonden (verksmester) på plass hos leverandør Pon Equipment.

- Den største forskjellen er lyden. Spakene og andre funksjoner kan innstilles som på en vanlig diesel-maskin, sier Instanes etter to timer i maskinen.

For å kunne drive prosjektet er det lagt 100 kW byggestrøm (400V) på anleggsplassen, opplyser Øystein Bjørløw som er teknisk rådgiver og faglig leder i Kjeldaas.

Krav mange steder

Både maskinansvarlig Auke og Bjørløw sier at kravene til elektriske maskiner øker, spesielt i Oslo-området, og at den nye Z Line-maskinen kommer neppe til å stå mye stille. Kjeldaas har for øvrig No-Dig-løsninger som et av sine spesialfelt, og Bjørløw påpeker at denne type arbeid er veldig godt tilrettelagt for elektrisk drift.

- Utfordringen med elektriske prosjekter er tilgang på strøm der vi jobber. Vi vurderer å investere i en battericontainer, sier Bjørløw.

Kjeldaas har 40 maskiner i drift. Hvor mange av disse som byttes ut til elektrisk drift, og når det skjer, tør ikke maskinsjef Auke å spå konkret om. Men han er sikker på én ting.

- Vi begynner med disse to nå, men det kommer til å bli flere. Det er krav om slike maskiner hele tiden i jobber som kommer ut, sier han.

Powered by Labrador CMS