Paradis bru, over bybanesporet på Paradis i Bergen.

Skal bygge 42 meter lang plastkompositt-bru

Consto Anlegg Øst har fått brubyggeoppdrag på Paradis i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Gang- og sykkelbrua skal bygges over bybanesporet på Paradis i Bergen, og med sine 42 meter blir Paradis bru verdens lengste i plastkompositt (fibre-reinforced plastic, FRP), ifølge Consto Anlegg.

Disse er ganske nye i bruk i Norge, og trenger minimalt med vedlikehold. Gang- og sykkelbrua skal strekke seg over Nesttunvegen og bybanesporet på Paradis.

Det er Consto Anlegg Øst AS som har fått oppdraget, og det er lagt opp til et tett samarbeid med Consto Anlegg Vest AS, som er etablert med kontor i Bergen.

Kontraktsignering og samhandling ble gjennomført i uke 11, og nå starter detaljprosjektering i samspill med Vestland fylkeskommune.

- Vi er svært stolte over å ha blitt valgt til å utføre enda et spennende bruprosjekt for Vestland fylkeskommune. I 2021 bygde vi Teita bru for fylkeskommunen, det ble på alle måter et vellykket prosjekt, og nå fortsetter samarbeidet på Paradis bru, sier Øystein Mehl Eide, daglig leder i Consto Anlegg Vest og Constos leder for prosjektet.

- Vi har sammen med Fireco og CSub lagt ned mye ressurser i tilbudet, og vi gleder oss over at innsatsen vår resulterte i denne kontrakten. Nå skal vi endelig starte arbeidet med å realisere prosjektet sammen med Vestland fylkeskommune, sier han videre.

Fireco AS er rådgivende ingeniørfirma på kompositt, og CSub skal etter planen produsere komposittbrua på sin fabrikk i Arendal. Den vil deretter bli fraktet med båt til Bergen. Selve transporten og montasjen på Paradis blir utført i samarbeid med Royal Transport.

Kontraktssummen er på 22,9 millioner kroner, og brua er planlagt ferdigstilt vinteren 2022/2023.

Powered by Labrador CMS