FORSINKELSER: Oppgraderingen av E10 Nappstraumtunnelen i Lofoten vil ikke skje til høsten som planlagt.
Statens vegvesen avslutter kontrakt med Skanska
Partene klarte ikke å bli enige om pris.
Statens vegvesen og Skanska har ikke klart å bli enige om kontraktssummen
for oppgradering av Nappstraumtunnelen i Lofoten.
Våren 2023 tildelte Statens vegvesen en
totalentreprisekontrakt med samspill til Skanska AS, for
tunneloppgraderingsprosjektet E10 Nappstraumtunnelen i Lofoten.
Planlagt prosjektstart august 2024
Etter tildeling av kontrakt, startet Skanska og Vegvesenet
med forberedende arbeider og prosjektering. Målet for anleggsstart ble satt til
ca. 15. august 2024, for å unngå stenging av tunnelen i den travleste
turistsesongen. Det planlagte arbeidet skulle foregå på kvelds- og nattestid,
med stengt tunnel og faste tidspunkt for gjennomslipp. Slik blir det altså
ikke.
Ingen enighet om kontraktssum
Statens vegvesen mottok to tilbud fra Skanska, det første i
november 2023 og det andre i januar 2024. Begge tilbudene fra Skanska var over
rammen til Statens vegvesen. Den 21. februar 2024 ble det avholdt et møte
mellom Skanska og Statens vegvesen i Tromsø, for å diskutere og se på
muligheten for å komme frem til en omforent kontraktssum.
– Partene ser at samspillet mellom Statens vegvesen og
Skanska AS ikke vil lede frem til en kontraktssum som etter byggherrens
oppfattelse er innenfor byggherrens rammer. På bakgrunn av dette er vi enig om
at kontrakten avsluttes, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.
Vil medføre forsinkelser
Det var planlagt fysisk oppstart i august 2024. Vegvesenet
planlegger nå ny utlysning av konkurransen sommeren 2024, og fysisk byggestart
første kvartal 2025.