FØRSTE I VERDEN: Den nye ZE490 maskinen er den sjette gravemaskinen i firmaet som er montert på båt, men dette er den første ombygde utslippsfire Hitachi ZE490 i verden.

Verdenspremiere fra Nasta: Første ZX490LCH-7 som utslippsfri båtmaskin

SEAWORKS AS I HARSTAD: Båtmaskinen som kan gå på gass, diesel eller strøm avhengig hva båten bruker.

Publisert Sist oppdatert

Kaptein Harald Fredriksen har vært ansatt i Seaworks i 15 år. Nå har han fått nytt skip, med ny gravemaskin. MS Vigdis H er produsert i Kina og nylig hentet rederiet den spesielle båten der. På vei hjem til Harstad, ble det et stopp innom Larvik Havn for å påmontere deres nye ZE490 båtmaskin.

Spesialbygget maskin og skip

Seaworks AS har sitt opphav i Harstad. Selskapet har spesialisert seg innen sjøbårne tjenester. Den nye ZE490 maskinen er den sjette gravemaskinen i firmaet som er montert på båt. «Vi går hovedsakelig i Norge og for det meste i Nord-Norge. Det fraktes sand, grus og alt annen som kan føres i bulk.

Gass, batteri eller dieselelektrisk

Skipet i seg selv er også ganske unikt. Hovedmotoren går på gass. Det betyr at det 90 % av tiden vil alt bli drevet med gass ombord inkludert maskinen. Som back-up har båten også batteri og dieselelektrisk fremdrift, men det er først og fremst basert på gassdrift. Det er også spesielle mål på båten: 

KAPTEIN: Kaptein Harald Fredriksen har vært ansatt i Seaworks i 15 år. Nå har han fått nytt skip, med ny gravemaskin.

- Her har vi gått ut i bredden. Så vi er litt unike. Vi er ikke det lengste fartøyet, men absolutt den bredeste av denne typen. Ofte er jo lengden et problem i norske havner og derfor har vi her valgt å gå ut i bredden i stedet, forklarer bekrefter Fredriksen.

 For Kaptein Fredriksen og hans besetning på seks, er det dermed mye nytt på en gang: «Dette blir jo ekstremt spennende. Med tanke på strøm og disponering av strøm så blir dette en litt annen måte å drifte skipet på. Det blir viktig for oss å få erfaring med hensyn til å føre skipet. Vi må jo lære oss litt etter hvert her. Gassmotorer fungerer jo også på en helt annen måte enn en dieselmotor, så man må lære seg å kjenne skipet og hvordan det oppfører seg. Gasstanken er på 200 kubikk og den bruker 7-10 kubikk i døgnet kun på seiling. Så tanken er at vi skal fylle cirka en til to ganger i måneden. Dieselen er kun en sikkerhet i krise situasjoner» samt når vi ligger til kai og ikke bruker hovedmotoren.

KABELMASKIN: Paul Andre Tutvedt fra Nasta Spesialproduksjon kobler til maskinen for første gang ombord båten.

 

Lang erfaring med båtmaskiner

Fredriksen rundet snart 20 år som skipper i ulike rederier, og kapteinen har stort sett kjørt båt med gravemaskin. Men han opplever ikke at det er lett å få tak i dyktige maskinførere som ønsker å jobbe på båt: «Jobben stiller helt andre krav til en maskinfører. Det er mange som ikke håndterer båtlivet og det å jobbe på båt. Men vi er heldige og har veldig flinke folk ombord her nå. Før i tiden kjørte vi jo alle ansatte maskinen om bord, men nå har vi egne folk til selve maskindriften. Jeg har kjørt maskin selv både på land og til sjøs. Mine første maskiner var vel en gammel Åkermann H16 og senere en H25. Så jeg må vel innrømme at det har skjedd litt på maskinsiden siden også ja» smiler kapteinen.

ZERON ZE490

Den nye ZE490, er en ombygget Hitachi ZX490LC-7 maskin. Arbeidet er gjort av Nasta Spesialproduksjon og er hittil den største utslippsfrie modellen som er bygget om hos Nasta. Maskinen er i tillegg tilpasset maritimt arbeid siden maskinen skal operere ombord et av skipene til Seaworks.

Maskinen kan selvfølgelig også leveres til andre formål på land og spesialtilpasses prosjektene. Maskinen hos Seaworks opererer kun på kabel med en anbefalt batteritilfødsel på 300A.

Maskinvekt: 52 000 kg

Motoreffekt: 296 kW / 397 hk

Energiløsning: Kun kabel

Energitilførsel: Anbefalt 300A

Standard skuff: 3 000 liter

Rekkevidde: 11 990 mm

Gravedybde: 7 700 mm

 

SEAWORKS FRA HARSTAD: Seaworks AS har sitt opphav i Harstad og det nye skipet vil frakte sand, grus og alt annen som kan føres i bulk.

 

Ombygget hos spesialproduksjon

NASTA SPESIALPRODUKSJON: Maskinen er ombygget hos Nasta Spesialproduksjon i Larvik

Båtmaskinen som nå er heist ombord, er en ombygget Hitachi ZX490LCH-7. Nasta Spesialproduksjon har lang erfaring med båtmaskiner, men denne gang ble ikke bare maskinen bygget om for å tåle sjølivet. Maskinen er nemlig i tillegg bygget om fra en original dieselmotor til å være en utslippsfri maskin på kabel. Dette er altså en imponerende verdenspremiere fra maskinleverandøren Nasta AS.

4 uker på og 4 uker av

Fredriksen er en av totalt to kapteiner. Han jobber 4 uker på og 4 uker av. Det er et høyt tempo og det stiller også høye krav til driftssikkerheten ombord. Kapteinen er klar på hva han selv forventer av den nye gravemaskinen: «For oss er det viktig at maskinen fungerer når den skal fungere. Gravemaskinen er jo noe av det viktigste vi har her ombord. På de aller fleste lasteplassene vi er på, er vi jo avhengig av maskinen. Da risikerer vi jo at vi hverken får lastet inn eller ut. Maskinen blir flittig brukt og det blir kjørt flere tusen timer i året. En av dem vi nettopp byttet inn hadde kjørt 11-12 000 timer på 5 år– så det blir noen timer. Mange tror jo gjerne at båtmaskiner ikke blir brukt så mye, men det stemmer ikke. Spesielt oss som har så korte turer – da blir den jo brukt enda mer» bekrefter Fredriksen. «Det passer oss godt at Nasta har serviceavdeling i Tromsø. For det var nok et av kriteriene for oss å ha et fungerende serviceapparat. For det er viktig for oss at om maskinen ryker på en søndag, så må vi ha folk som kommer, for det blir for dyrt å ha båten liggende. Så service-biten er tungtveiende for oss ved valg av maskin og leverandør».

ZERON ZE490 BÅTMASKIN: Maskinen før montering på båt.
SPESIALMASKIN: Båtmaskinen som nå er heist ombord, er en ombygget Hitachi ZX490LCH-7 levert av Nasta Spesialproduksjon.
BÅTMASKIN PÅ BELTER: I tillegg er dette hittils den største utslippsfrie modellen som er bygget om hos Nasta.
SEAWORKS: Maskinen hos Seaworks opererer kun på kabel med en anbefalt batteritilfødsel på 300A.
52-TONNERS LØFT: Maskinvekten er på 52 tonn og energiløsningen er kun via kabel.
VERDENSPREMIERE FRA NASTA SPESIALPRODUKSJON: Zeron ZE490 testes utenfor Nasta Spesialproduksjon før montering.
PÅ BÅT: Seaworks har fått nok en ny graver.

 

Powered by Labrador CMS