COVID-SHAKE: Hesselberg Maskin-selger Trond Sandanger (t.v.) og Ole Bjelland i Bjelland AS «tar hverandre i hånda» på riktig måte i disse dager.
COVID-SHAKE: Hesselberg Maskin-selger Trond Sandanger (t.v.) og Ole Bjelland i Bjelland AS «tar hverandre i hånda» på riktig måte i disse dager. (Foto: Hesselberg Maskin)

Bjelland klinket til!

KLEPP: Rogaland-entreprenøren Bjelland AS slo på stortomma da de skulle bytte ut en hjulgraver. En ble til tre, og alle i Komatsu som er et merke de aldri har hatt før.

Entreprenøren med 135 ansatte bytter ut maskinene etter ca. fem år. Daglig leder Ole Bjelland sier det er for dyrt å kjøre gamle maskiner, og selv om covid-19-viruset tar mye fokus om dagen, ønsker Bjelland AS å fortsette denne utbyttingstakten.

Nytt merke

Selskapet har stort sett handlet Cat, Volvo og etter hvert litt Kobelco, men denne gangen ble det altså Komatsu-maskiner fra Hesselberg Maskin AS for første gang.

- Ikke noe galt sagt om noen, men vi har holdt oss til få merker. Litt for enkelthets skyld, og serviceapparat. Vi har imidlertid sett at Hesselberg Maskin satser i området vårt og gir god oppfølging, så dette er et godt alternativ, sier Ole Bjelland.

TRE MASKINER: Selger Trond Sandanger (t.v.) i Hesselberg Maskin overleverte tre Komatsu PW160-11 til Ole Bjelland (ved siden av). Videre fra venstre: Idar Gilje, Joakim Hetland, Anders Horpestad, Glenn Braut og Thomas Njølstad. Foto: Hesselberg Maskin

Servicemaskiner

En av Bjelland-førerne var med på testing av maskiner da entreprenøren skulle bytte, og ga Komatsu-hjulgraveren PW160-11 gode skussmål.

Opprinnelig skulle bare én maskin byttes ut, men ytterligere to nærmet seg sine fem tilmålte år hos Bjelland, og handelen endte til slutt på tre. Alle har Engcon-tilter, to er utstyrt med Novatron-maskinstyring fra Hella Maskin og en med Leica, mens alle er rigget opp med Klepp Mek. pusseskuffer og HK-fester.

Komatsu PW160-11

Motor: Komatsu 157 hk (v/2000 o/min, Steg IV)
Vekt: 16,2-18,6 tonn
Skuffevolum: 1,13 m3
• Ekstra hydraulikkuttak
• Lastdemping-system
• Luftfjæret sete m/innebygde spaker
• Justerbar auto-tomgangsstopp
• Integrert styring av redskaper
• 270 grader kamera
• 4% lavere forbruk enn forgjengeren

- Hva slags jobb skal de nye maskinene gå i?

- De skal gå som servicemaskiner på både store og små anlegg, sier Bjelland.

Historikk

Ole Bjelland sier han selvfølgelig kjenner godt til Komatsu etter å ha vært i bransjen siden 70-tallet. Men Komatsu har ikke festet så godt grep i Rogaland, og dette forklarer noe om hvorfor entreprenøren ikke tidligere har skaffet seg en gul japaner.

Det er en menneskelig faktor også. Bjelland kjenner godt til Trond Sandanger som begynte som selger for Hesselberg Maskin sist oktober. Sandanger kom da fra jobben som formann på lakkeringsavdelingen hos Stangeland Maskin der han jobbet i 18 år. 50% av lakkeringene er for eksterne kunder.

- Jeg tror jeg har lakkert for de fleste bedriftene i Rogaland, også Bjelland. Ole vet kanskje at han kan stole på meg, smiler Trond Sandanger.

- Vi har store planer for Rogaland og er på plass i helt nytt bygg. I tillegg til anlegg har vi også trucker. Vi har seks mekanikere med servicebiler, slår Sandanger fast.

På Stavanger-avdelingen har Sandanger ansvaret for Komatsu og Bomag, kollega Christoffer Hoel har Manitou-ansvaret, Gunner Hansen Braut har ettermarkedsansvar og Ole Valhammer er avdelingsleder. I tillegg er Hesselberg Truck med Linde-agenturet også på plass i bygget.

Venter på prosjekter

Ole Bjelland sier oppdragsmengden til sommeren er god. Selskapet er i avslutningen av en stor jobb på fv. 505, og oppdrag på Stavanger sykehus og for Statnett er på gang. Deretter ser det roligere ut.

- Jeg er litt mer bekymret for høsten. Det må komme ut mer jobb nå. Dette er ikke bare covid-19, men vel så mye regionsreformen. Masse jobber som vi hadde regnet på ble bare avlyst. Om Statens vegvesen ikke kommer med nye prosjekter nå, får det store ringvirkninger, sier Bjelland.

Han innrømmer at selskapet kikker etter oppdrag over hele landet, og at arbeidsfellesskap kan være aktuelt. Ole Bjelland ser for seg at entreprenøren kan ta del i prosjekter på 500 millioner kroner med den rette samarbeidspartneren.

I 2019 omsatte Bjelland AS for 320 millioner kroner. Jobbene går mest i veibygging, VA, industritomter, samt knusing av stein som i stor grad benyttes i egne prosjekter.

Forsiden nå