Utstyr ble fraktet inn i Fjærlandsfjorden, en arm i Sognefjorden, med lekter for å redusere påvirkningen på det ytre miljøet i Lemminkäinens prosjekt.
Tunnelen gjennom Ulrikenfjellet ble drevet av TBM-maskin i JV Skanska og Strabag. (Foto: Klaus Eriksen)

Dobbelt norsk på ITA Tunneling Awards

På ITA Tunneling Awards i Paris 15. november, var to norske kandidater nominert i to ulike kategorier. Begge gikk til topps!

Mens det ble stang ut for norske kandidater på den årlige prisutdelingskvelden i regi av International Tunneling and Underground Space Association (ITA), ifjor, ble det full jubel på årets prisutdeling som var i Paris.

Tobias Andersson i Skanska Norge ble årets unge «tunneler», mens de veiløse Fjærlandsanleggene til Lemminkäinen gikk til topps i kategorien «årets prosjekt opptil 50 millioner euro».

Veiløse anlegg

Prosjektleder Ola Kvammen mottok prisen for «årets prosjekt opptil 50 millioner euro» på vegne av Lemminkäinen og Fjærlandsanleggene.

Fjærland vannkraftverk ble nominert for driving av tunneler uten veiforbindelse, og med meget strenge miljøkrav. Prosjektet ble nominert for sin innovative måte å løse utfordringer på, og for relativt små inngrep i naturen.

Prosjektleder på Fjærlandsanleggene, Ola Kvammen er også prosjektsjef for tunnel i Lemmin­käinen. Han mottok prisen i Paris på vegne av entreprenøren.
Prosjektleder på Fjærlandsanleggene, Ola Kvammen er også prosjektsjef for tunnel i Lemmin­käinen. Han mottok prisen i Paris på vegne av entreprenøren. Foto: Tone Nakstad

Det eneste området som ble berørt av utbyggingen, var det som skulle brukes til kraftstasjonen. De brukte blant annet en lekter for å få utstyret inn uten å bygge en anleggsvei. Den første salven ble satt av bare fire dager etter at lekteren la til land.

På lekteren hadde de alt de trengte av kontorbrakke, verkstedtelt osv. Det ferdigstilte prosjektet vil ikke bare produsere miljøvennlig energi, men også ha en utforming av selve kraftverkene langs fjorden i Fjærland som «går i ett» med naturen helt nede ved strandlinja.

Ola Kvammen presenterte dette prosjektet på Fjellsprengningskonferansen i 2016, og han var selvfølgelig veldig glad for prisen i Paris et år etter.

- For Lemminkäinen er dette utrolig hyggelig, både lokalt i Norge og for konsernet i Finland. Det viser at vi har gjort noe rett, sier Kvammen.

Han sier det er spesielt gøy å få anerkjennelsen fra fagmiljøet og ITA, og ekstra stas er det at «hans» prosjekt er det første norske prosjektet som stikker av med seieren i ITA Tunneling Awards.

- Kontraktssummen på 200 millioner kroner på Fjærlandsanleggene, er omtrent halvparten av dem vi konkurrerte med. Det var også helt andre type prosjekter. Jeg tror det ble lagt merke til at vi la vekt på innovative og miljøløsninger, sier Kvammen.

- Veldig gøy

Årets unge tunnelmedarbeider Tobias Andersson (34) er svensk, men jobber for Skanska i Norge og har de seneste årene vært tilknyttet Ulriken-tunnelen som Skanska og Strabag har drevet med TBM.

- Det er veldig gøy og utrolig hyggelig. Det var også siste sjanse ettersom grensen for å bli årets unge «tunneler» er 35 år. Jeg vil bare få legge til at det er teamet bak som har gjort det mulig å få denne prisen, sier Andersson.

TBM er blitt hans bane. Han var involvert i den svært trøblete Hallandsås-tunnelen i Sverige som Skanska hadde sammen med franske Vinci. Han begynte som ingeniør, men ble TBM-sjef på prosjektet ganske raskt.

FERDIG: Slik ser det ferdige anlegget i Lidal ut etter at Lemminkäinen har bygget kraftverk der.
FERDIG: Slik ser det ferdige anlegget i Lidal ut etter at Lemminkäinen har bygget kraftverk der. Foto: Lemminkäinen

- Hallandsåsen var et tøft prosjekt med dårlig fjell, mye vann og oppsprekking. I et parti på 150-200 meter var det bare leire som vi til slutt fryste ned, men vi kom gjennom til slutt, sier Andersson.

Senere byttet han arbeidsgiver og begynte for LNS da den nord-norske entreprenøren fikk en vannkrafttunnel i Røssåga som skulle drives med TBM. Dette var selve returen for TBM til Norge etter 20 års fravær. Også her var det utfordringer.

- Vi hadde hardt fjell med høy kutterslitasje, og det var spesielt tungt med inndriften i starten. Da vi kom i bedre fjell og fikk opp farten, fikk vi trøbbel med TBM-maskinens hovedlager som vi valgte å bytte. Dette gjorde vi på rekordtid ved å sprenge oss inn bak TBM-maskinen og heise inn det nye lagret og ta ut det gamle. Vi sto på som et team, sier Andersson.

- Slik er det med tunneldriving. Det kommer utfordringer, og man vet ikke alltid hva som kommer. Det gjør jobben bare mer spennende, og man må jobbe flere timer og hardere for å finne løsningene, sier Andersson.

Tobias Andersson (t.h.) i Skanska ble kåret til årets unge tunnelarbeider. Her med jurymedlemmet Pekka Nieminen fra Sandvik.
Tobias Andersson (t.h.) i Skanska ble kåret til årets unge tunnelarbeider. Her med jurymedlemmet Pekka Nieminen fra Sandvik. Foto: Tone Nakstad

Etter Røssåga og LNS, begynte han på nytt for Skanska, og denne gangen norske Skanska som sammen med Strabag fikk TBM-tunnelen gjennom Ulrikenfjellet i Bergen. Denne jobben har gått veldig bra, gjennomslag var i sommer, og nå er det sprenging av tverrtunneler til det forrige løpet, sikringsarbeid og betongarbeid som gjenstår.

- Hva blir veien videre for din del?

- Nå gjenstår endel arbeid i Bergen, og i mars skal jeg bli pappa for andre gang. Vi får se hva som skjer videre, men jeg må kanskje prioritere familien hjemme i Sverige litt mer, sier Andersson som bor 10 mil nord for Malmø – like ved Hallandsås-tunnelen.

Forsiden nå