Nye 7-seters Ford Explorer SUV er lansert som ladbar hybrid for det europeiske markedet. Den kommer til Norge i løpet av 2019 og første kundeleveringen i til norsk kunde er forventet ved årsskiftet 2019/2020.
Nye 7-seters Ford Explorer SUV er lansert som ladbar hybrid for det europeiske markedet. Den kommer til Norge i løpet av 2019 og første kundeleveringen i til norsk kunde er forventet ved årsskiftet 2019/2020. (Foto: Ford)

Ford Explorer ladbar hybrid til Norge

I april 2019 ble den nye 7-seters SUV-en, Ford Explorer, lansert som ladbar hybrid for det europeiske markedet. Allerede senere i 2019 er Amerikas mest solgte SUV klar for Norge.

- Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den mest allsidige SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder. Her er det god plass til 7 personer, den kan lett trekke 2500 kg og fremdeles kjøre 40 km på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

450 hk og 840 Nm

Under panseret på den SUV-en er Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 HK elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 HK og 840 Nm, ifølge Ford.

Litium-ion batteriet på 13,1 kWh kan lades via kontaktpunktet foran på venstre side av bilen. Bilens bremseenergi er også med på å lade opp batteriet. Elektrisk rekkevidde er estimert til 40 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Interiøret er utviklet med tanke på komfort, og kommer blant annet med en 10,1 tommers sentralt plassert touchskjerm og et heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer. Foto: Ford

Bruken av batteriet kan man selv styre med kjøremodusene «EV Auto», «EV Now», «EV later» og «EV Charge». Når batteriet begynner å bli tomt, bytter Exploreren selv til «EV Auto».

Elektrisk nedfelling av 2. og 3. seterad er standard. Med disse setene foldet ned har du hele 2274 liter bagasjeromsplass. Foto: Ford

Explorers parallellhybridsystem gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du virkelig trenger det. Med Fords avanserte 10-trinns automatgirkasse blir både drivstoffeffektiviteten og kjørekomforten ytterligere forbedret.

Nye Explorer er den 6. generasjonen av SUV-en. Den er helt nyutviklet og ble nylig vist for første gang i USA.

Foto: Ford

Interiøret er utviklet med tanke på komfort, og kommer blant annet med en 10,1 tommers sentralt plassert touchskjerm og et heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer. 10,1 tommers-skjermen har glass som kan sammenlignes med det som brukes på smarttelefoner og nettbrett, noe som skal gi rask og responsiv samhandling med SYNC 3 infotainmentsystemet.

- En drømme-SUV for det norske markedet

- Dette er en 7-seters drømme-SUV for det norske markedet. Her får du både ekstremt mye plass, avansert teknologi, en stor og sterk SUV med firehjulstrekk og en ladbar hybrid. Det er kjøreglede og krefter i massevis. Vi gleder oss til å levere de første bilene omtrent ved årsskiftet sier en tydelig fornøyd administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Nye 7-seters Ford Explorer SUV. Foto: Ford

Som ladbar hybrid er det antatt at Explorer vil ha et drivstofforbruk på 0,34 l/mil og et CO2-uslipp på 78 g/km. De nøyaktige forbrukstallene skal skal bli offentliggjort nærmere salgsstart.

Nye Ford Explorer ladbar hybrid tilbys i to varianter, begge med Fords firehjulstrekksystem. Man kan velge mellom den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line og den mer luksuriøse Explorer Platinum.

Nye 7-seters Ford Explorer SUV. Foto: Ford

- Begge variantene med alt av utstyr som standard – du velger farge og nyter turen, lover Ford.

7 kjøremodus

Nye 7-seters Ford Explorer SUV. Foto: Ford

Nye Explorer har et terrengstyringssystem med 7 kjøremodus som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold. Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø» og «Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de forskjellige kjøremodusene.

Den mer enn 5 meter lange, 2 meter brede og nesten 2 meter høye Explorer har god plass til de 7 passasjerene inni bilen. Elektrisk nedfelling av 2. og 3. seterad er standard. Med disse setene foldet ned har du hele 2274 liter bagasjeromsplass.

I kupeen er det også rikelig med oppbevaringsrom på tilsammen hele 123 liter for passasjerene i alle de tre seteradene. I tillegg er det hele 12 koppholdere i den store familie-SUV-en.

Nett-oppkoblet bil

Nye Explorer har 10-trinns automatgir med et hjul som girvelger. Forsetene leveres med både varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering.

Oppvarmede seter i 2. rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og mørktonet glass er blant komfortfunksjonene som leveres som standard. Bilen leveres også med B&O lydsystem som standard.

FordPass Connect modemteknologi gjør Explorer ladbar hybrid til et mobil WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter. FordPass kan hjelpe sjåføren med å planlegge raskere, gi mindre stressende reiser med Live Traffic oppdateringer i navigasjonssystemet og muliggjøre streaming av underholdning på reisen.

I tillegg gir FordPass Connect en rekke praktiske funksjoner via FordPass mobilappen, bl.a. kjøretøylokasjon, kjøretøystatus og fjernstyrt låsing/opplåsing.

Avanserte førerassistanseteknologier

Nye Ford Explorer kommer også med en rekke førerassistanseteknologier som skal gjøre kjøreturene enda bedre, inkludert systemer som gjør det enklere å manøvrere den store bilen i et urbant miljø.

Med den nye selvkjørende parkeringsassistenten skal parkeringen gå lett. Med ett trykk får man en fullautomatisert manøver som både kan lukeparkere eller parkere vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus. Systemet finner også parkeringsplass.

Et system for blindsoneovervåking med varsling for kryssende trafikk når du rygger, og som bremser automatisk ved behov, er standard på nye Explorer. Man får også front- og ryggekameraer med et innebygget linserensesystem, som sammen med kameraer under dørspeilene gir føreren 360 graders oversikt rundt bilen.

En forbedret variant av Fords antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse blir levert på nye Ford Explorer. Den kommer også med et system for hjelp til unnamanøvrering dersom et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte og et sammenstøt er nært forestående.

Ny bremseteknologi bidrar til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere risikoen for påfølgende skader.

Køkjøring, motorvei og lange turer gjøres mindre stressende ved hjelp av adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering. Teknologien hjelper Explorer med å opprettholde en komfortabel avstand til kjøretøyene foran, og bidrar i tillegg til å holde kjøretøyet sentrert i veibanen. I tillegg kan teknologien justere hastigheten innenfor lovlige grenser ved å overvåke trafikkskilt i tillegg til bruk av informasjon fra navigasjonssystemet.

- Massiv karisma og enestående tilstedeværelse på veien kommer som standard på vår nye Explorer ladbar hybrid. Med to forskjellige varianter; ST-Line og Platinum, kan kundene velge den varianten som passer best til deres personlighet, og vi kan nesten ikke vente med å vise dem sin nye drømme-SUV, avslutter Berg.

Forsiden nå