Scania R 580 6x2 Streamline er som skapt for norske forhold.
Scania R 580 6x2 Streamline er som skapt for norske forhold.

Første turen med Scania V8 Euro 6

AT.no har nylig vært på Scania Streamline pressekjøring i Södertälje og kjørt Scania V8 i Euro 6-utførelse. Det var en overbevisende opplevelse.

Scania er den eneste lastebilprodusenten som kan levere V8-motorer i Euro 6-utførelse. Foreløpig finnes motoren i varianter på 520 og 580 hk, mens 730 hk kommer senere. Vi benyttet anledningen til en times prøvetur med 580-hesteren i en treakslet trekkvogn med semitrailer.

V-åtteren på 16, 4 liter ga et bunnsolid inntrykk. Den har et største dreiemoment på 2950 Nm fra 1000 til 1350 o/min. og bør egne seg ypperlig i tunge norske bakker med 50-tonns totalvekt, eller til fremtidige 60 tonns tømmervogntog. Den har en særdeles kultivert motorgange og høres nesten ikke under normal kjøring. De som absolutt må oppleve den typiske V8-lyden, må nøye seg med å lytte ekstra godt ved fullt gasspådrag under igangkjøring i motbakker.

Scania R 410 tilfredsstiller Euro 6-kravene kun ved bruk av SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).
Scania R 410 tilfredsstiller Euro 6-kravene kun ved bruk av SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).

Streamline er en aerodynamisk optimering på R- og G-førerhusene, men det gjemmer seg også langt flere nyheter inne i førerhuset og under skallet. Under arrangementet kjørte vi også den største rekke-sekseren på 490 hk i et modulvogntog (25,25 meter) på 60 tonn, samt den foreløpig minste 12,7-literen på 410 hk i en europeisk 40-tonnskombinasjon. Sistnevnte tilfredsstiller Euro 6 kun ved bruk av SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Mye tyder på at det er et svært økonomisk motorvalg når lasten ikke er altfor tung.

Dette og mer til leser du om i Anlegg&Transport nr. 5/2013.

LES OGSÅ:

 

Forsiden nå