En historisk bil til en entusiastisk snutebileier overlevert i Østfold i november. Scania-selger Ronny Johansen (t.v.) sammen med lastebileier Terje Aaserød.
En historisk bil til en entusiastisk snutebileier overlevert i Østfold i november. Scania-selger Ronny Johansen (t.v.) sammen med lastebileier Terje Aaserød.

Fra arkivet: Verdens siste Scania snutebil til Østfold

Artikkel fra A&T nummer 1, 2006: Da Scania i fjor vår besluttet å legge ned produksjonen av T-modellen, bestilte mange snutebilentusiaster ny bil.

Tilfeldighetene ville det slik at verdens aller sist produserte Scania T-bil skulle havne i Norge, hos en virkelig snutebilentusiast.

Entusiasten heter Terje Aaserød og hører hjemme i Skjeberg. På et NLF-møte i Sarpsborg fikk han høre at Scania skulle slutte å produsere snutebiler. Det syntes han var en dårlig nyhet. På veien hjem ringte han kona og sa at de nå måtte bestille ny bil. Det var siste sjanse til å sikre seg en Scania T-modell.

Som sagt, så gjort. Men han ble svært overrasket da han senere ble oppringt av selger Ronny Johansen i Råde som kunne fortelle at Terje hadde sikret seg et historisk eksemplar av en Scania T-bil, nemlig det som skulle vise seg å bli den aller sist produserte.

Fire snutebiler

Terje Aaserød driver Aaserød og Aaserød Transport AS sammen med kona Irene som er styreformann og tar seg av regnskap og økonomi. Terje er en sann enbilseier og startet som lastebileier i 1983, samtidig som han hadde full jobb på en fabrikk i Fredrikstad.

- Dette blir den 6. lastebilen jeg har, og av de fem foregående er det kun en som ikke har vært snutebil, forteller Terje. Den nye er bygget for kombinert bruk, men blir nok mest benyttet som trekkvogn med tippsemi.

Bilen han nå har skiftet ut, er en Scania T-144 i 6x2-versjon med 460 hk motor. Bilen har gått vel 400.000 km. Bilen som ble verdens sist produserte, og som skulle havne i Østfold, er en Scania T500 i 6x4-versjon med bladfjærer og overdrivekassa GRSO900. Bilen ble levert ensfarget grønn fra fabrikken, men er lakkert i en annen grønn farge samt rød i Norge. Også chassiset, felger, tankfester og annet har fått rødfargen.

- Har sagt jeg skal beholde denne historiske bilen livet ut, vi får se når tiden kommer for et eventuelt skifte. Det går jo an å bestille en bulldog og skifte førerhuset? Det skal jo produseres som del i 10 år til, slutter Terje, som også sysler med tanken på å skaffe seg drømmebilen, en Scania LB76.

Forsiden nå