Video der sjåføren på en estisk trekkvogn konfronteres med at han kjører med en Adblue-emulator som gjør bilen i stand til å ha full effekt uten å bruke Adblue. Video: Madelén Smith Danielsen

Her avsløres sjåføren

Forklaringen hans ble ikke trodd. Se video over.

Da AT.no var med Statens vegvesen på kontroll ved E6 Minnesund 11. januar, ble et estisk vogntog plukket ut for en nærmere kontroll.

- Jeg tror det er GPS-sporing

Den erfarne kontrollederen Bjørn Uno Rogneby merker raskt at det er noe galt med Adblue-oppsettet. Han finner frem til noen ledninger som ikke er originale på trekkvogna, og spør sjåføren hva han mener dette er.

- Uh, I guess this is the GPS-tracker, sier sjåføren.

Det tror ikke Rogneby noe på og følger ledningen til han, som antatt, finner en boks for Adblue-manipulering i enden av den.

Sjåføren ble deretter pålagt å kjøre til nærmeste merkeverksted for å sette oppsettet på trekkvogna tilbake til original stand.

43 av 46 var utenlandske

På lastebiler som har fått montert en elektronisk Adblue-manipulator, overstyres lastebilenes originale Adblue-programvare. Den originale programmeringen skal gjøre at bilen går i nødmodus og får lav maks-hastighet når det ikke tilføres Adblue til motoren.

Med manipulatoren installert, kan bilen kjøres med normal motoreffekt og hastighet uten å bruke Adblue. Det blir billigere for selskapet, skader miljøet og gir skjev konkurranse i transportbransjen.

Det er ikke spesielt uvanlig å finne vogntog der det jukses med Adblue. I 2017 ble det avdekket 46 tilfeller av Adblue-manipulering i lastebiler stoppet av Statens vegvesen, utekontroll Romerike. Av disse var 43 registrert i utlandet.

Forsiden nå