Anne Kathrine Kalager (nærmest kamera), prosjektleder tunnel TBM på Follobanen, viste de besøkende rundt på Follobanen-prosjektet. (Foto: Klaus Eriksen)
Segmentert armering ligger i store hauger i fabrikken, klare til støp. (Foto: Klaus Eriksen)
For å produsere segmentene, legges det ferdig tilpasset armering i former, og betong med fiber tilføres deretter i formene. (Foto: Klaus Eriksen)
De ferdige segmentet løftes ut av støpeformen 7-8 timer etter at betongen ble fylt i. (Foto: Klaus Eriksen)
Rengjøring av lokk som har ligget over støpen. (Foto: Klaus Eriksen)

«Kick-off» for WTC

ÅSLAND (AT.no): Besøkende til World Tunnel Congress (WTC) som arrangeres i Bergen, kunne neppe fått en bedre start på Norges-oppholdet enn et besøk på landets største tunnelprosjekt.

Et knippe heldige gjester som kom til Norge i god tid før selve konferansen åpnes i Bergen mandag 12. juni, fikk anledning til å besøke jernbaneprosjektet Follobanen fredagen i forkant. Byggherre Bane Nor og entreprenør JV Acciona Ghella tok imot de garvede tunnelgjestene med åpne armer, og det var mange som fikk en aha-opplevelse både på segment-fabrikken og nede i tunnelene.

Unikt anlegg

Det finnes neppe lignende anlegg i hele verden, der man starter med fire TBM-maskiner fra samme utgangspunkt og alle borer ca. ni km hver i en diameter på 9,96 meter.

I tillegg produseres alle 141.000 betongsegmenter til totalt 20.000 ringer på anleggsplassen utenfor tunnelåpningen!

Segmentene legges rundt de utborede hullene samtidig som TBM-maskinene borer. Masse transporteres ut av de fire tunnelene og ut i dagen på transportbånd, og losses også på anleggsplassen/Åsland. Når tunnelene er ferdige, skal det bygges en ny bydel oppå denne massen.

De besøkende var mektig imponert over logistikken, kortreist transport av utgravet masse og segmenter som støpes og lagres nærmest ved tunnellinnløpet.

29% ferdig

Da AT.no var med på omvisningen, var 29% av TBM-delen av Follobanen ferdig boret (totalt 18,5 km tunnel skal drives av de fire TBM-maskinene).

Akkurat nå er tunnelprosjektet i sin mest omfattende periode, og rundt 800 arbeidere fra 27 ulike nasjoner er i sving. Vi fikk en omvisning i den ene tunnelen som drives nordover av TBM-maskinen Dronning Eufemia. Denne ble startet opp i september ifjor, og er nå 3,5 km på vei mot hovedstaden.

Rekorden er 35 meter på én dag for én maskin i tunnelprosjektet, men gjennomsnittet ligger på rundt 24 meter pr. dag. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Vedlikehold, skifte av kuttere, forlenging av transportbånd og annet, kommer hele tiden inn som «forstyrrende», men nødvendige, elementer.

Produksjon av segmenter

De besøkende fikk også se betongsegment-produksjonen. Sju elementer danner én ring i tunnelen, og det er tre produksjonslinjer i betongfabrikken. Da vi gikk langs den ene produksjonslinjen, ble det opplyst at de klarer å produsere mellom 10-16 ringer pr. dag. Det ligger også ca. 2000 ringer på lager slik at boringen ikke skal stoppe opp. De fire gnagerne er nemlig storforbrukere av betongsegmenter når det flyter godt på.

For å produsere segmentene, legges det ferdig tilpasset armering i former, og betong med fiber tilføres deretter i formene. Mens betongen overføres formen, ristes denne slik at betongen skal fordele seg godt og synke. Når formen er full, går «hele pakka» videre inn i ovnen som er skrudd på 55 grader. Her godgjør segmentene seg i 7-8 timer, før de tas ut og kan frigjøres fra formen og legges på lager.

Fest i Bergen

Etter Follobane-visitten, reiste gjestene til Bergen. World Tunnel Congress arrangeres i Grieghallen. WTC regnes som den viktigste tunnelkonferansen i verden, og flyttes rundt i verden fra år til år. Norges søknad i regi av Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) vant kampen om å få arrangere WTC under konferansen i Brasil for tre år siden.

Nå er tiden kommet for å arrangere OL i tunnel på hjemmebane. Vi sees i Bergen!

Forsiden nå