Albert Hæhre på talerstolen første dag av Anleggsdagene 2014.
Albert Hæhre på talerstolen første dag av Anleggsdagene 2014.

- Like vilkår eller avvis utlendinger

GARDERMOEN (AT.no): Albert Hæhre sier kravet til egenkapital og lønnsvilkår fra utenlandske entreprenører må være like gode som for norske. Om ikke må de avvises fra det norske anleggsmarkedet.

Utenlandske entreprenører i Norge var eget tema på Anleggsdagene, og ikke uventet skapte temaet debatt. Styreformann i Hæhre Entreprenør, Albert Hæhre, åpnet sitt foredrag med å forklare hva en utenlandsk entreprenør er for ham.

- En utenlandsk entreprenør er en entreprenør som benytter utenlandsk arbeidskraft. En norsk entreprenør benytter norsk arbeidskraft. Hvem som eier selskapet tenker jeg ikke så mye på, sa Hæhre.

Ulike konkurransevilkår

Han påpekte videre at lønn tilsvarer ca. 35% av kostnadene for en entreprenør som gjør jobben i egen regi. En norsk maskinfører har 50% høyere lønn enn en maskinfører på utenlandske lønnsvilkår i Norge, og for tunnelarbeideren viser lønnskostnaden det dobbelte. Dette er kjernen i debatten rundt utenlandske entreprenører i Norge, hvor mange mener de norske får langt dårligere konkurransevilkår.

- Entreprenøren må oppfylle kravene til egenkapital og lønnsvilkår. Kan den ikke det, bør entreprenøren avvises, sier Hæhre.

Alpine-konkursen koster Norge 500 millioner

 

Konkursen til Alpine Bau var tema, og Hæhre legger ingen skjul på at hans selskap kom «godt ut av konkursen». Hæhre fikk nemlig oppdrag for å holde Alpin Bau-parsellen på E6 Fellesprosjektet i gang, og senere hadde Hæhre lavest anbud da oppdraget ble lyst ut på nytt. Konkursen kostet norske skattebetalere ca. 500 mill. kroner ekstra, og prosjektet blir sterkt forsinket. Dette gjelder spesielt tunnelarbeidene.

Hæhre spurte et åpent spørsmål om hvilke ressurser som finnes for å kontrollere de useriøse aktørene, både i forhold til lønn, arbeidsvilkår, HMS og krav til egenkapital. Han la til at det ikke er myndighetenes ansvar å fremskaffe opplysningene, men entreprenørene selv. I Alpine-konkursen var den økonomiske situasjonen i selskapet kjent lenge før entreprenøren fikk oppdraget langs Mjøsa.

I foredraget etter Hæhre svarte Lars Erik Hauer, direktør i Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Vegdirektoratet, på hva som har skjedd. Blant annet må et selskap som SVV leier inn vise de siste tallene helt opptil like før tildelingen av kontrakten. Nå holder det ikke med siste revisorgodkjente regnskap slik praksisen var tidligere. 

Forsiden nå