LKW Walter fikk nei på Jessheim. Trekkvogna fra det bulgarske selskapet BS Trans ble kjørt av en makedoner som ikke hadde papirene i orden.

Makedonsk-bulgarsk-tysk bråstopp på Jessheim

Makedonsk sjåfør i bulgarsk bil med tysk tralle skulle kjøre norske varer fra Biri til Nederland. Det ble full stopp på Jessheim.

Fredag 29. mai 2015 ble en bulgarsk-registrert trekkvogn med en tysk-registrert tralle fra LKW Walter stoppet på Jessheim trafikkstasjon lastet med trevarer. Lasten kom fra Moelven Mjøsbruket, Biri, og skulle til Lamico B.V. i Nederland. Agent for leveransen var Moelven Nederland B.V som hadde leid inn LKW Walter til å frakte trevarene.

- Sannsynligvis kommer en annen sjåfør

Den makedonske sjåføren kunne ikke fremvise noen papirer på at han var ansatt av BS Trans OOD som eide trekkvogna, noe som kreves når statsborgere utenfor EU (f.eks. Makedonia) arbeider for transportbedrifter i EU (f.eks. Bulgaria). Dette skal sikre at alle får mest mulig like arbeidsvilkår og forhindre sosial dumping.

- Det som sannsynligvis skjer nå, er at selskapet sender en EU-borger for å kjøre transporten videre ut av Norge istedenfor å vise papirer på at den makedonske mannen er ansatt på rett vilkår, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby, som har en viss erfaring med hvordan dette gjennomføres.

Slik rettspraksisen i Norge er nå, straffes ingen for dette. Det eneste som skjer er at den opprinnelige sjåføren ikke får kjøre videre fra kontrollplassen.

Moelven vil rydde opp

Hos Moelven synes de ikke det er greit at deres last fraktes på en slik måte:

- Vi tar sterk avstand fra sosial dumping. Vi bruker LKW Walter nokså ofte til transport av våre produkter. Derfor har vi kontaktet dem for å få svar på hva som har skjedd i dette tilfellet. Vi skal også avklare med LKW Walter hvordan vi kan unngå at noe slikt skjer igjen, sier Per Børke, logistikkdirektør i Moelven.

Børke opplyser til AT.no at Moelven ønsker å gå foran som et godt eksempel blant godssendere i Norden. Moelven har blant annet latt sine lastere bli kurset av Statens vegvesen for å kunne avdekke dårlig lastsikring, dårlige dekk og annet som er synlig feil på tungbiler som frakter fra Moelvens avdelinger.

Men ansettelsesforhold og kompetanse hos sjåførene som henter varer er det vanskeligere å finne ut av. Det er dette Børke nå spør LKW Walter om de har forslag til hvor det er mulig å gjøre mest mulig oversiktlig.

- Vi har noen uønskede hendelser

AT.no har, tradisjonen tro, også sendt en e-post til Bernhard Haidacher som er Director Transportpartner Management hos LKW Walter med spørsmål om hendelsen.

Svaret er som det pleier å være (det har vært to hendelser tidligere i år):

«Alle brudd våre partnere og deres sjåfører gjør mot nasjonale og internasjonale lover er mot våre regler, prosedyrer og våre skrevne avtaler. Vi bekrefter igjen at vi tar avstand fra oppførsel som bryter med reglene. Dette gjelder også selvsagt i dette tilfellet. LKW Walter har mer enn 4500 transport-partnere. Vi er nøye med kvalitet og ansvarlighet og velger våre partnere etter strenge regler. Mer enn 4500 fulle vogntog hver dag gir noen sjeldne uønskede hendelser som er unntaket - ikke regelen. Slik er det også med denne hendelsen. Likevel jobber vi hele tiden for å forbedre våre prosedyrene i vårt «transport partner manager system» for å få færre uønskede hendelser ved våre transporter.»

Forsiden nå