MAN Truck & Bus Norge har økt salget i alle lastebilsegmentet, men det er i den tyngste klassen de virkelig har fått sving på salget.
På bildet: MAN TGS 35.500 - 8x4 tippbil med påbygg fra Istrail.
MAN Truck & Bus Norge har økt salget i alle lastebilsegmentet, men det er i den tyngste klassen de virkelig har fått sving på salget. På bildet: MAN TGS 35.500 - 8x4 tippbil med påbygg fra Istrail. (Foto: Espen Braata)

MAN tar et byks i nybilregistreringer

En ny strategi hos MAN Truck & Bus Norge AS gir resultater. - Vi er superfornøyde med at vårt harde og målrettede arbeid gir resultater, sier Fabian Knappik hos MAN.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sendt ut tallene over førstegangsregistrerte lastebiler i Norge fra 1. januar til og med 30. september i år.

Når vi har skrelt bort campingbiler og anleggsmaskiner, viser tallene at MAN har gjort det veldig god i forhold til samme periode i 2017: Tallet til nå i år er 392 mot 295 i fjor.

- Dette er resultatet av en ny strategi der vi følger opp kundene våre tettere. Vi har brukt de siste tre årene på å innarbeide det nye opplegget. Vi er superfornøyde med at dette gir resultat i form av økt markedsandel, sier Fabian Knappik, salgsdirektør lastebil i MAN for Norge og Sverige.

- Vi har et bra produkt å selge med lave totalkostnader, og vi jobber veldig hardt og målrettet i Norge; så det er ikke overraskende for oss at vi får økt markedsandel. Men det er likevel veldig gledelig, sier han.

Nyregistreringer samlet alle lastebil-klasser

Volvo er på topp i år (1371 stk.) som i fjor (1297 stk.). Scania er som vanlig den eneste reelle utfordreren i den totale lastebilstatistikken, med 1317 nyregistreringer etter tre kvartal i 2018 (1245 samme periode i 2017).

Mercedes-Benz er i år som i fjor en soleklar treer med 629 stk. i år og 658 stk. samme periode 2017. Mens de fleste konkurrentene har økt fra i fjor til i år, har går ned i antall.

MAN er på fjerde, og har med sitt store byks oppover i antall registreringer likevel fortsatt en stor jobb å gjøre for å kunne konkurrere med Mercedes-Benz.

De andre merkene finner vi fra ca. 100 stk. og nedover. Rekkefølgen etter MAN etter tre kvartal i 2018 er: Renault (96), Iveco (95), DAF (75), Fuso (29), Volkswagen (8), Sisu (2), Dennis Eagle (2), Ford (1), Chevrolet (1) og Tatra (1).

Førstegangsregistrerte lastebiler i Norge fra 1. januar til 30. september 2018. Kilde: OFV

Lastebiler 3501-5999 kg

Denne klassen «eier» Mercedes-Benz med 64 stk. så langt i år og 63 stk. samme periode i 2017.

Volkswagen og Iveco stor bokført med åtte hver på delt andreplass. Det mest bemerkelsesverdige her, er at det er seks Iveco-registreringer i september alene.

På samleposten Andre er Ford og Chevrolet med en bil hver.

Selv om vi hevdet over at dette er en Mercedes-Benz-eid klasse, er dette virkeligheten en «Campingbil-klasse»: Vi viser 82 stk. i vår statistikk, mens det reelle tallet (med campingbiler) er 1433, med Hymer på topp med 315 stk.

Lastebiler 6000-9999 kg

I denne klassen er Iveco på topp i år (66 stk.) som i fjor (62 stk.).

Andreplassen tilhører i år (40 stk.) som i fjor (41 stk.) Mercedes-Benz. MAN på tredje har økt med åtte fra samme periode i 2017 og ender på 35 stk. etter tre kvartaler i 2018.

Fuso som var på tredje i 2017 (28 stk.) er jekket ned til fjerde i 2018 med 29 stk.

Lastebiler 10.000-15.999 kg

Denne klassen har skrumpet fra 141 stk. i 2017 til 111 stk. i 2018.

Mye av dette skyldes merkene Iveco og Renault.

Iveco lå på en solid tredjeplass med los på andreplass i 2017. Nå er det så vidt merket klarer å nå opp til en fjerdeplass. Nyregistreringene har stupt fra 27 til ti.

Renault halverer fra 18 stk. i 2017 til ni stk. i 2018.

Mercedes-Benz er klar ener og MAN er klar toer i klassen.

Lastebiler 16.000-21.999 kg

I denne klassen var Volvo og Scania ca. jevngode etter tre kvartal i 2017, med henholdsvis 121 stk. og 119 stk. Etter tre kvartal i år er det en helt annen situasjon: Volvo har 147 og Scania har 93.

Denne differansen på 54 er den samme som Volvo ligger foran Scania alle klasser sett under ett.

Ingen av dem er nemlig representert i de to letteste klassene, mens Volvo har 15 stk. i den midterste klassen der Scania ikke er med og Scania er 15 stk. foran i den tyngste klassen.

Det er ellers verdt å merke seg at Renault nesten har doblet seg fra 14 stk. i 2017 til 29 stk. i 2018.

Lastebiler 22.000 kg og tyngre

Her har Scania økt med 98 nyregisteringer fra 2017 til 2018. Dette setter merket i førersetet i den tyngste og største klassen.

Volvo har også hatt en pen økning i antall nyregistreringer, men Scanias voldsomme vekst fører likevel til at Volvo mister markedsandeler i denne klassen.

MAN øker også med 75 stk. fra 2017 til 2018. Dette er hovedgrunnen til at merket samlet for alle klasser øker med 97 stk. fra 2017 til 2018.

Den største prosentvise økningen fra 2017 til 2018 er det Renault som står for, med henholdsvis 19 stk. og 48 stk. En økning på over 150 prosent.

Forsiden nå