Nyheten Ford Ranger Raptor fra Ford Performance kommer for salg i Europa i 2019.
Nyheten Ford Ranger Raptor fra Ford Performance kommer for salg i Europa i 2019. (Foto: Christian Rolfes/ Ford )

Nyhet: Ford Ranger Raptor

Ranger Raptor skal selges i Europa. Den har blant annet 10-girs automatkasse, solid adaptiv støtdemping og 2-liters motor på 213 hk og 500 Nm.

Liker du Ford Ranger og vil ha litt mer av det meste for (sannsynligvis) en dyrere penge. Da er dette bilen for deg.

Tirsdag 21. august annonserte Ford Motor Company at det kommer en Raptor-versjon av Ford Ranger for salg i Europa i midten av 2019. Kunngjøringen kom på spillmessen Gamescom i Køln i Tyskland.

Grunnen til at lanseringen av en ny Ranger-versjon skjedde nettopp her, er så enkel som at Ranger Raptor er en av bilene som er med i spillet Forza Horizon 4. Dette racingspillet har lansering 2. oktober 2018.

Motor og girkasse 

Ford Performance er godt kjent for sine F-150 Raptor-er. Nå kommer de altså med Raptor-versjon av den populære Ranger-modellen også.

Raptor-stylet Ford-interiør. Legg merke til det sporty røde merket på rattet. Foto: Charlie Magee/ Ford

Den er utstyrt med en Ford 2-liter Ecoblue diesel-motor som yter opp til 213 hk og 500 Nm. Motoren er utstyrt med to turboladere som jobber i par for å gi god respons både ved lave og høye turtall.

Om ikke toppeffekten er så mye større enn standardtoppmodellen av Ranger på motoren, er giringen en helt annen historie: Rangers seksgirs girkasse er erstattet med F-150 Raptors automatgirkasse med ti gir.

Ford Ranger Raptor er bygget for å være god å kjøre både på asfalt og i terrenget. Foto: Charlie Magee/ Ford

Kassa er utstyrt med det som kalles «adaptive shift-scheduling algorithms».

- Glem alt du vet om pickuper. Vår nye Ranger Raptor er «en annen rase», med gener fra ørkenracing og ekstrem offroading. Denne kan slepe, hale og slite under de mest ekstreme forhold, sier Leo Roeks Europa-direktør hos Ford Performance.

Demping, bremser og dekk

Et lite innsyn i hva som er under pickupen. Foto: Charlie Magee/ Ford

Ranger Raptor har støtdempere fra Fox, som er godt kjent for sine offroaddempere. Disse har posisjonsfølsom demping og tilpasser dempingen etter kjøringens art.

Raptor-en har ventilerte bremseskiver på 332x32 mm foran og 332x24 mm bak.

Dekkene, BF Goodrich 285/70R17, er spesialutviklet for denne pickupen. Diameteren er 838 mm og bredden er som navnet tilsier 285 mm.

Film fra Ford med tøffe kjørescener med nye Ford Ranger Raptor.

I tillegg til standard understellsbeskyttelse, har bilen en 2,3 mm tykk plate som skal sikre mot støt.

Frontskjermene er bygget for å gi plass til lengre fjæringsvei og større hjul enn standard-Rangeren.

Innstillinger og assistenter

I Ranger Raptor kan man velge blant seks terrengprogrammer etter ulike terreng og kjørescenarioer. Disse er:

  • Normal - for god komfort, drivstofføkonomi og kjørevennlighet.
  • Sport - raskere respons for aktiv offroadkjøring.
  • Gress/Grus/Snø - skal gi sikker kjøring på glatt og ujevnt underlag.
  • Gjørme/Sand - stiller inn kjøretøy-responsen til optimalt grep og best fremdrift i dype løsmasser.
  • Berg - for lavhastighetskjøring blant steiner og berg der myk kjøring er nøkkelen.
  • Strand - For kjøring i høy hastighet på strand og i ørken

Bilen er også utstyrt med mange kjøreassistent-systemer: Ford stabilitetskontroll med rullebegrenser, elektronisk stabilitetskontroll, tilhenger-slengkontroll, bakkestartkontroll, nedfartkontroll og et system som justerer bilen etter last.

Pickupen har Ford Sync 3 kommunikasjons og media-system, med berøringsskjerm på 8 tommer, som er kompatibelt med Apple Carplay og Android Auto.

- Ranger Raptor leverer alt den spenningssøkende kan ønske seg. Som en motocross-sykkel, snøscooter og ATV i en pakke - det er den ultimate pickupen, sier Roeks.

Forsiden nå