Valsen skal brukes på E39-prosjektet Kristiansand Vest - Mandal. Her fra arbeidene med ny bru over Trysfjord i Søgne kommune.
Valsen skal brukes på E39-prosjektet Kristiansand Vest - Mandal. Her fra arbeidene med ny bru over Trysfjord i Søgne kommune. (Øyvind Ludt)

Skal bruke autonom anleggsmaskin i Mandal

Nye Veier og AF Gruppen skal bruke en autonom vals på E39-prosjekt.

I prosjektet E39 Kristiansand vest – Mandal øst bygger totalentreprenør AF Gruppen 19 km ny motorvei for Nye Veier AS. Som byggherre stiller Nye Veier krav om utvikling av teknologi i prosjektet.

Som et av flere innovasjonsgrep har AF Gruppen, i samarbeid med Semcom og Hamm, utviklet en autonom vals. Sintef er forskingspartner i prosjektet, og bidrar blant annet med kunnskap om sensorteknologi, opplyser AF Gruppen i en pressemelding.

Hamm viste fram denne tegningen til en førerløs vals for et par år siden. Så får vi se hvordan valsen som skal gå på E39 ser ut neste uke. Illustrasjon: Wirtgen

Torsdag 31. oktober skal de vise valsen for media ved Mjåvatnet i Mandal.

AF Gruppen opplyser at det så vidt de vet er første gang en autonom vals er brukt i et arbeidsområde.

Bakgrunnen for ønsket om å utvikle autonom vals, er at betjening av denne type anleggsmaskin er utfordrende, blant annet på grunn av mye støy og vibrasjoner. Målet er på sikt at føreren vil kunne betjene flere maskiner parallelt fra et kontrollrom, opplyser AF Gruppen. Det vil i tillegg til å bedre arbeidsforholdene for føreren, være mer kostnadseffektivt og øke produktiviteten.

Forsiden nå