AT.JOBBER | Stillingsmarked
Nordic Mining søker ny tillatelse etter tap i Høyesterett
HØYESTERETT: Nordic Mining har søkt om midlertidig tillatelse til å fortsette å deponere gruveavfall i Førdefjorden, etter at Høyesterett 17. juni 2026 kjente den opprinnelige tillatelsen ugyldig. Naturvernforbundet krever umiddelbar stans.
Høyesterett avsa 17. juni 2026 dom i den såkalte Førdefjord-saken og slo fast at Nordic Minings tillatelse til å deponere gruveavfall i Førdefjorden er ugyldig. Dommen kom etter 18 års rettslig kamp fra Naturvernforbundet og Natur og Ungdom, og beskrives av miljøorganisasjonene som en av de mest prinsipielle miljøseierene i norsk rettshistorie.
Nordic Mining startet kommersiell produksjon ved Engebø-operasjonen i Sunnfjord kommune i slutten av 2024. I tilknytning til driften har selskapet allerede begynt å deponere gruveavfall i fjorden.
Søker om å fortsette
Etter at Høyesterett kjente tillatelsen ugyldig, har Nordic Mining søkt om en treårig midlertidig tillatelse etter forurensningsloven for å kunne videreføre dumpingen mens selskapet arbeider med en mer permanent løsning. I søknaden hevder selskapet at dumpingen ikke vil medføre forringelse av fjorden. Ved full drift kan anlegget deponere 105.500 tonn gruveavfall i måneden, tilsvarende 1,27 millioner tonn i året.
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom har fått innsyn i søknaden og reagerer skarpt. «Det er helt uhørt at Nordic Mining vil fortsette å forurense fjorden nå som Høyesterett har slått fast at tillatelsen er ugyldig. De har allerede begynt å dumpe gruveavfall, og uten gyldig tillatelse er dette ulovlig», sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Frykter spredning
Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom, stiller seg også avvisende til selskapets påstand om at dumpingen ikke skader fjorden: «Det er absurd å påstå at så store mengder gruveavfall ikke vil skade fjorden. Gruveslammet vil begrave det viktige biologiske mangfoldet i deponiområdet. Vi frykter også at finkornet gruvemasse skal spre seg til viktige gyteområder», sier hun og viser til at Havforskningsinstituttet tidligere har advart mot nettopp dette.
Miljøorganisasjonene krever umiddelbar stans i deponeringen og understreker at dersom det skal gis ny tillatelse, må det gjennomføres full konsekvensutredning og høringsrunde.
Hub for Minerals
Parallelt med den rettslige striden lanserte Nordic Mining i april 2026, altså kort tid før Høyesteretts dom, et initiativ kalt Hub for Minerals, som Vestland fylkeskommune har forpliktet seg til å støtte med inntil 5 millioner kroner. Initiativet er et treårig innovasjonskluster som skal utvikle sirkulære verdikjeder for mineralressurser i Vestland, med Engebø-operasjonen som ankerfeste. Samarbeidspartnere er Askvoll kommune, Sunnfjord kommune og Vestland fylkeskommune, og initiativet inngår i det regionale programmet Grøn region Vestland.
For Nordic Mining skal Hub for Minerals bidra til bedre utnyttelse av restmaterialer fra mineralproduksjon og utvikling av nye industrielle verdikjeder. Høyesterettsdommen og den uavklarte situasjonen rundt driftstillatelsen kaster imidlertid skygge over grunnlaget for initiativet.