Samferdeselsministeren og hans følge ba Vegvesenet om å stoppe all tungbiltrafikk som kom inn over svenskegrensa på E6. De ville se effektene av en slik praksis. Det tok ikke lang tid før dette førte til kø et godt stykke ut på E6.
Samferdeselsministeren og hans følge ba Vegvesenet om å stoppe all tungbiltrafikk som kom inn over svenskegrensa på E6. De ville se effektene av en slik praksis. Det tok ikke lang tid før dette førte til kø et godt stykke ut på E6. (Foto: Statens vegvesen)

Stoppet alle tungbiler på Svinesund

Det ble kø et godt stykke ut på E6.

Denne uka er det ekstra fokus på vinterutrustning på kontrollstasjonene i Region øst, med hovedvekt på grensestasjonene. Det er blant annet flyttet flere kontrollører til Svinesund kontrollstasjon.

Samferdselsministeren og hans følge tok turen dit tirsdag formiddag for å delta på deler av kontrollen. De ble i to og en halv time.

- Før de kom ba de oss om å stoppe all tungbiltrafikk som kom inn over svenskegrensa. De ville se effektene av en slik praksis. Det tok ikke lang tid før dette førte til kø et godt stykke ut på E6. Etter en time hadde det pakket seg såpass mye både hos Tollvesenet og hos oss at vi måtte begynne å slippe opp noe, sier Kjetil Wigdel.

Han er i dag er leder for Trafikant- og kjøretøy-avdelingen i Region øst, men blir leder for Utekontrollavdelingen i den nye landsdekkende Trafikant og kjøretøy-divisjonen i Statens vegvesen fra nyttår.

- Skal alle stoppes blir det kø

- Det er mange som mener at alle tungbiler må stoppes for kontroll på grensa før de får komme inn i landet. I dag fikk vi synliggjort at dette vil føre til lange køer. Det har vi vist tidligere også, blant annet på Ørje i fjor vinter, sier Wigdel.

Han opplevde at statsråden ser viktigheten av grensekontroll i samspill med kontroller lengre inn i landet.

Samferdselsminister Jon Georg Dale i samtale med påtroppende utekontrollsjef Kjetil Wigdel i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

– Det gir oss muligheten til å ivareta både trafikksikkerheten og framkommeligheten til alle trafikanter. Jeg mener løsningen ikke nødvendigvis ligger i å stoppe absolutt alle på grensa, men heller å bli enda bedre til å velge ut de vogntogene og førerne som bør underlegges en grundigere kontroll. Her er jeg sikker på at vi kan få god hjelp av ny teknologi, for eksempel sløyfer i veibanen som veier bilene i fart, sier Wigdel.

Fikk med seg flere reaksjoner

Etter at «halen» av medier hadde fått sine kommentarer, tok statsråden seg tid til en lang runde både ute og inne på kontrollstasjonen.

- Han er kjempeinteressert i det vi driver med og det virker som han er lydhør for våre meninger og erfaringer. Det synes vi selvsagt er veldig bra, sier leder for Utekontrollseksjonen i Region øst, Erik Wolff.

Dale fikk også med seg at det ble ilagt reaksjoner under besøket.

- Vi avdekket blant annet et falskt førerkort, noen tilfeller av dårlig lastsikring, mangler ved dokumenter og manglende vinterutrustning. Statsråden hadde mange spørsmål og virker å være genuint opptatt av hverdagen til kontrollørene våre, sier Wolff.

Forsiden nå