Gustav Neander er prosjektleder for Volvo Dynamic Steering.
Gustav Neander er prosjektleder for Volvo Dynamic Steering.

Styringen justeres 2000 ganger hvert sekund

Volvo Trucks har koblet en elektronisk styrt elektrisk motor til den hydrauliske servostyringen. Systemet gjør at ujevnheter i veien ikke forplanter seg til rattet.

Volvo har kalt systemet Volvo Dynamic Steering. Den elektriske motoren, som fungerer sammen med lastebilens servostyring, har et maksimalt dreiemoment på 25 Nm. Elektronikken justerer retningen på forhjulene 2000 ganger i sekundet.

- Oppgaven til den elektriske motoren er å sørge for en perfekt styreopplevelse hvert eneste sekund lastebilen er i bevegelse. Systemets sensorer registrerer for eksempel når sjåføren ønsker å kjøre rett fremover, og sikrer automatisk at ujevnheter og andre forstyrrelser i veibanen ikke skaper bevegelser i rattet, sier Gustav Neander, prosjektleder for Volvo Dynamic Steering.

Parerer vindkast

Det selvlærende styresystemet parerer også plutselige vindkast og helling i veibanen. Lastebilsjåføren slipper dermed å måtte rette opp sidebevegelser. Den jobben tar elektronikken seg av.

Forsiden nå