Forbedret Transit Connect

Økt nyttelast og godkjent for HVO-drivstoff.

Publisert

Enkelte varianter av den mellomstore varebilen tilbys nå med en tillatt totalvekt (GVM) på 2501 kg. Det vil øke den tillatte nyttelastkapasiteten til tett oppunder et tonn - 982 kg - og dermed forbedre produktiviteten ved at de kan frakte tyngre last.

Ford har også godkjent at 1,5-liters EcoBlue-dieselmotoren som kan fås på Transit Connect kan bruke den 100 % fornybare og plantebaserte dieselen HVO. HVO består av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute.

Den bestselgende Transit Connect-modellen L1 Trend med Fords 1,5- liters EcoBlue-dieselmotor med 100 hk eller 120 hk får nå et forbruk på 0,41 l/mil og har et CO₂-utslipp på 109 g/km målt etter NEDC-standarden (0,51 l/mil og 134 g/km målt etter den nye og strengere WLTP standarden som vil gjelde fra 1/1-2021).

- Dette gjør Transit Connect til et enda mer økonomisk, praktisk og miljømessig godt valg. Vi vet at norske kunder vil sette pris på enda høyere nyttelastkapasitet, samtidig som drivstoffkostnadene og utslippene blir lavere, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Proff+

Ford introduserer også en ny og bedre utstyrt Proff+ serie i utvalgte europeiske markeder. Ett av disse er Norge.

Her vil kunden få tilbud om unike designelementer, som 16 tommers Sparke Silver aluminiumsfelger og sideskjørt, speilhus og dørhåndtak i samme lakkfarge som bilen.

Proff+ kommer også med varme i setene, automatiske lys og med regnsensor for vindusviskerne.

I Norge fra midten av november

Forbedringene gjelder alle Transit Connect-variantene.

Disse vil være hos Ford-forhandlere over hele Europa allerede i midten av november.

Økt nyttelastkapasitet etter kundetilbakemeldinger

Nyttelastkapasiteten til Transit Connect er, etter tilbakemeldinger fra flere kunder, økt med 79 kg – til nevnte 982 kg. Økningen «skal verken gå ut over kapasiteten eller bilens drivstofforbruk», lover Ford.

Økningen er oppnådd ved å optimalisere både dekk og hjulkonfigurasjonen. I tillegg er muligheten for å få et dobbeltsete i kupeen fjernet på varianten med ekstra høy nyttelastkapasitet.

Dobbeltsetet kan fremdeles fås på varianter som ikke har fått den forhøyde lastekapasiteten.

Kunder som ønsker tillatt totalvekt på 2501 kg og nyttelastkapasitet på 982 kg kan velge mellom flere motoralternativer som inkluderer 100 hk og 120 hk 1,5-liters EcoBlue dieselmotor med 6-trinns manuell girkasse eller en 8-trinns automatgirkasse.