Christian Knudsen (t.v.) og Bjørn Larsen i Gjerde & Byhring har ventet lenge på det nye styrehjulet RWS1 fra Bridgestone.
Christian Knudsen (t.v.) og Bjørn Larsen i Gjerde & Byhring har ventet lenge på det nye styrehjulet RWS1 fra Bridgestone.

Nytt styredekk

OSLO (AT.no): Bridgestone har fått erstatteren til styredekket M788. Nykommeren RWS1 skal overta for Bridgestones mest solgte lastebildekk.

Publisert

Dekket som nå er på vei ut av produktrekka til Bridgestone, har stått for nær en tredel av alle lastebildekk de har solgt i Norge. Grunnen til at M788 nå fases ut, er at dekket ikke lenger oppfyller verken nye EU-krav eller lastebilfabrikantenes krav til nye dekk.

I løpet av de siste årene, har Bridgestone oppdatert store deler av sin lastebilportefølje. Det nye styredekket er tenkt å gå i par med drivhjulet RWD1. Disse to dekkene har fått forbedret drivstofføkonomi sammenliknet med forgjengerne.

Det nye Bridgestone RWS1 styrehjulet.
Det nye Bridgestone RWS1 styrehjulet.

Selv om de nye EU-kravene til lastebildekk gjør at det er fem millimeter mindre mønster på de nye hjulene, er levetiden på hjulene er like god som de gamle. Det viser tester gjennomført på et titall norske vogntog forrige vinter i regi av den norske importøren Gjerde & Byhring.

En av årsakene, er at Bridgestone har begynt med innblanding av sika i disse hjulene. Det gir økt smidighet og slitestyrke.

Både RWS1 og RWD1 er tiltenkt lastebiler som kjører på normale vinterveier. For dem med behov for ekstra fremkommelighet og friksjon, har Bridgestone også sin egen serie for ekstreme vinterforhold. Da er det styrehjulet W958, drivhjulet Nordic Drive 1 og hengerhjulet M852 som gjelder.