Bildet er av den amerikanske versjonen av den elektriske Ford Transit-en. Den kan muligens få et litt annet utseende i Europa.

Første Ford el-varebil

Med en rekkevidde på inntil 350 kilometer skal Ford virkelig inn og konkurrere i el-varebilmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Ja, vi er klar over at det ble produsert et par hundre elektrisk Transit Connect, men den var ikke utviklet og produsert av Ford. Tyske Streetscooter konverterte også Transit, men har i år stoppet produksjonen, derfor blir dette Fords første elektriske varebil.

Allerede i mars 2019, fortalte Ford at de jobbet med en helelektrisk Transit, og nå lanseres den.

Batterikapasiteten oppgis til utnyttbar kapasitet på 67 kWt noe de estimerer vil rekke til inntil 350 kilometer i henhold til WLTP-syklusen.

Bilde fra den den nye bilen, amerikansk versjon.

Bilen blir utstyrt med en ombordlader på 11,3 kW som gir en ladetid på 8,2 timer. I tillegg kan bilen lades med inntil 115 kW ved hjelp av hurtiglader. Dette skal ta batteriet fra 15 til 80% på 34 minutter.

Ved hjelp av et Eco-mode kan energiforbruket reduseres med 8-10 prosent ved kjøring med tom bil på motorvei. Eco-mode begrenser topphastigheten og regulerer akselerasjonen samt optimaliserer klimaanlegget.

For håndverkeren

En egen opsjon kalt Pro Power Onboard vil kunne gi 2,3 kW strømkapasitet for blant annet elektrisk verktøy og annet utstyr som trenger strøm på arbeidsplassen.

Forskjellige utgaver av den elektriske varebilen fra Ford.

Med eget modem om bord, vil bilen også være optimalisert for flåteeffektivitet. Innvendig finner vi en stor 12-tommers skjerm som får Fords siste generasjon SYNC 4 kommunikasjonsplattform.

Som andre Transit

Den elektriske versjonen blir tilgjengelig i en rekke ulike varianter, hele 25 mulige varianter av lengde, høyde og tillatte totalvekter.

Nyttelasten er oppgitt til inntil 1616 kg for varebilen og 1967 kg for chassisvarianten.

Motoren er på 198 kW/269 hk med et dreiemoment på 430 Nm, og driften er på bakhjulene.

Bilde fra ladesituasjon. Igjen: Dette er versjonen for det amerikanske markedet, men vi kan anta at det blir nokså likt i Europa.

Bilen skal produseres ved fabrikken i Tyrkia, på det samme samlebåndet som de andre modellene.

Ford-en skal tilbys med strømuttak.
Powered by Labrador CMS