En mobil utekontroll fra Statens vegvesen kontrollerte disse to vogntogene i Innlandet 7. juli. Begge hadde solid overlast.
En mobil utekontroll fra Statens vegvesen kontrollerte disse to vogntogene i Innlandet 7. juli. Begge hadde solid overlast.

Begge hadde ca. 10 tonn overlast

To norske vogntog stoppet på vei med nedsatte akselvekter.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen stoppet to tippbiler med påhengsvogn i Innlandet 7. juli.

Vogntogene hadde rundt ti tonn overlast hver. Overlastgebyrene ble på 62.000 og 64.600 kroner.

- Både for å hindre slitasje på veiene og av hensyn til trafikksikkerheten, er det begrensninger for hvor tung last store kjøretøy kan kjøre med. Formålet med overlatgebyr er å hindre kjøring med overlast, samt at gebyret skal fungere som en kompensasjon for den økte slitasje kjøring med overlast medfører på infrastrukturen, skriver Vegvesenet i en melding etter kontrollen.

- Tunge kjøretøy står for nærmere 100 % av slitasjen på veikropp og veiforhold. Slitasjen øker ved økt aksellast, og kjøring med overlast. Det er derfor viktig for statens vegvesen at regelverkene overholdes, står det videre i meldingen.