OPPMERKSOMHET: Kjøring med ekstralys tiltrakk seg oppmerksomhet fra kontrollørene som fant flere mangler med denne varebilen.

Det startet med lysene …

VESTLAND: Under en kontroll på Krossmoen kontrollstasjon tiltrakk føreren seg oppmerksomhet på grunn av ekstralysene. Det var bare starten …

Under en felles kontroll mellom politi og Statens vegvesen av alle kjøretøy på Krossmoen kontrollplass var de en varebil med både ekstralys i fronten og ett rødt skilt i frontruten som tiltrakk seg oppmerksomhet. 

SIKTHINDER: Det røde lyset og bordet i frontruten måtte fjernes før videre kjøring.

Det starter med lysene. Kjøretøy som har montert ekstra lys og bruker disse langs veien vil automatisk tiltrekke seg vår oppmerksomhet. Dette gjør at vi som regel ser nærmere på disse kjøretøyene. Dette fikk føreren av en varebil merke, heter det i meldingen fra Statens vegvesen. 

Føreren kom inn på kontrollplassen med markeringslys i ekstra fjernlys og skilt med rødt lys montert i frontruten. Kjøretøyet ble da tatt til sides for nærmere kontroll. Kontrollen avdekket tre dekk med mønsterdybde under lovlig minimum på 3mm. I tillegg var underkjøringshinderet skadet og hadde dermed tekniske mangler. Det siste punktet var ett bord på dashbord som blokkerte synsfeltet innenfor vindusviskersonen. 

Resultatet ble bruksforbud inntil bord og det røde lyset i frontruten var tatt bort. I tillegg fikk kjøretøyet en teknisk mangel med krav til etterkontroll for bruk av ikke obligatoriske lys langs vei og 3x1000,-kr i gebyr for kjøring med dekk med mønsterdybde under lovlig minimum. 

Resten av listen fra nattens kontroll var også lang:

Fire lette kjøretøy og to tunge kjøretøy fikk teknisk mangel med krav til etterkontroll.

Et tungt vogntog manglet 3 kjettinger som var tilpasset kjøretøyet. Her ble fører ilagt 4500,-kr (3x1500,-) i gebyr for manglende kjettinger.

To tunge kjøretøy hadde ikke sikret lasten sin tilstrekkelig. Fører måtte sikre lasten forskriftsmessig og forsvarlig før videre kjøring var tillatt.

En transportør som kjørte kabotasjeoppdrag hadde mangler i dokumentene sine og måtte ordne opp i disse før videre kjøring var tillatt.

Et vogntog måtte reparere lysene på tilhengeren som ikke virket før han kunne kjøre videre.

En fører måtte ta bort sikthindrende gjenstander før videre kjøring var tillatt.

En fører av personbil med tilhenger hadde ikke førerrett for å kjøre denne kombinasjonen. Kombinasjonen ble ilagt bruksforbud og fører ble anmeldt til politiet for kjøring uten førerrett for aktuell klasse.

Tre fører ble kontrollert for kjøre- og hviletid på til sammen 84 førerdøgn. Her ble det avdekket to små brudd som medførte skriftlig advarsel til fører.

Men de fleste som er innom på kontrollplassen har ting i orden og ble sendt videre etter en visuell kontroll og kontroll av vekt på kjøretøyet.

Politiet var på plass med en patrulje fra utrykningspolitiet (UP) og gjennomførte kontroll av rusmidler. 

FELLES: Politi og Statens Vegvesen hadde felles kontroll på Krossmoen kontrollplass.
Powered by Labrador CMS