LAVERE: Nortemp tok i bruk sine siste 14 Scania 500R Super trekkvogner på nyåret, og opplyser at de med det samme så at snittforbruket på hele flåten gikk ned.

Forbruket redusert 30-40% på 10 år

14 NYE BILER: At nye trekkvogner bruker mindre diesel enn eldre biler, er kanskje ikke overraskende. Nortemp så umiddelbart at forbruket gikk ned da de tok i bruk 14 nye Scania.

Publisert Sist oppdatert

Dette skriver Norsk Scania i en pressemelding etter at Nortemp fikk levert 14 nye Scania 500R Super-trekkvogner på nyåret i år.

Store besparelser

Dagens Scania-bilpark hos Nortemp består, med ett unntak, av rekkeseksere på 13-liter. Selv om lassene i all hovedsak er lette og ligger mellom 35 til 40 tonn, kjørte de tidligere nesten utelukkende med V8-ere med 580 hestekrefter. Mindre motorer og nyere teknologi har vært viktig for å få ned forbruket og dermed utslippene på Nortemps kjøring. Nå har de fått biler med den nye Super-drivlinjen.

- I løpet av de siste 10 årene har forbruket vårt godt ned med mellom 30 til 40 prosent. Det betyr mye for både økonomi og utslipp, sier daglig leder Frode Jensen i Nortemp Transport.

Nå er det Scanias 500 hesters motor som utgjør stammen i Nortemps bilpark. Sammen med sine egne 50 biler har Nortemp også et tilsvarende antall med innleide biler.

Store leveranser

De 14 nye trekkvognene erstatter tilsvarende antall av Nortemps 50 egne biler. Forrige leveranse av biler fra Scania til Nortemp var på 12.

Nortemps biler og traller transporterer i praksis bare termo- og matvarer der Coop står for rundt 60 prosent av oppdragsmengden.

SAMARBEID: Atle Lunde fra Nortemp (t.v.), Tor Helge Undheim, Arild Netland (begge Scania) og Frode Jensen i Nortemp har hatt et langt samarbeid med mange leveranser i årenes løp.

Bilene kjører i faste ruter langs kysten av Sørlandet, opp til Stavanger og mellom Oslo og Bergen. Kjøringen er todelt med både terminal til terminal og distribusjon til butikker for Coop på Sørlandet.

Kjører langt

Nortemps lastebiler som kjører lengst, går fem turer mellom Oslo og Bergen i uka. Det blir 250.000 kilometer i året. Bilene som går kortest, tilbakelegger 120.000 kilometer langs norske veier.

- Vi tilbringer mange timer langs E18 og E39 i løpet av året. I gjennomsnitt går bilene våre rundt 180.000 kilometer i året, sier Atle Lunde i Nortemp. Fordi det er stort spenn i kjørelengde, velger Nortemp å ha ulike intervaller på hvor lenge de kjører med bilene. Noen kjøres i to år, mens andre går i tre år.

Service viktigst

- Vi må ha to leverandører å måle mot hverandre. Å vite at vi får det som er riktige priser på utstyret vi kjøper er viktig for oss, sier Lunde videre.

- Jeg vil påstå at servicen i etterkant er vel så viktig som prisen. Hvis den ikke virker, så spiller det ikke noen rolle med resten. Derfor mener jeg at tilgangen på service er det som veier aller tyngst på vektskåla, sier Frode Jensen.

Nær relasjon

Hovedvekten av trekkvognene til Nortemp er Scaniaer. Dialogen og nærheten til Scania Stavanger har vært viktig i utviklingen av relasjonen mellom de to selskapene.

- Nortemp stiller strenge krav til oss, men de har alltid vært lette å samarbeide med. Sammen har vi alltid funnet gode løsninger, sier Arild Netland, salgsleder i Norsk Scania region sør.

Powered by Labrador CMS