KOSTBAR TRANSPORT: 22.900 kroner ble gebyret for 5,4 tonn overlast på denne transporten. I tillegg kommer kostnader for å laste av steinen og transportere denne bort med annet kjøretøy.

Fører da han ble stoppet: - Jeg er for tung

KONTROLL: Føreren forsøkte ingen bortforklaringer da han ble stoppet av den mobile kontrollenheten i Bergen-området.

Publisert

Statens vegvesen utfører kontroller hver dag rundt i Norge. Noen utføres ved trafikkstasjonene rundt i landet, mens noen utføres av mobile enheter som kjører rundt.

- Vi så at det kunne være noe med denne transporten, sier Terje Bødtker som jobber ved Bergen trafikkstasjon og som var med på den mobile enheten denne uken.

Kontrollene ble utført mellom Osterøy og Bergen, og det var et lokalt firma som utførte denne transporten med stein.

Usikret og tungt

Og det var litt å ta tak i denne gangen. Det viste seg rask at stein var usikret, og dermed fikk den mannlige føreren pålegg om å sikre lasten før han kunne kjøres videre. Det var imidlertid ikke alt, for sluttsummen på de mobile vektene viste at transporten var 5,4 tonn for tung.

USIKRET: Steinen var i tillegg usikret, noe som ikke imponerte kontrollørene.

- Fører sa med en gang da han ble stoppet at han var for tung, sier Brødker.

- Hvordan forklarte føreren at han likevel valgte å kjøre?

- At de skulle bare, svarer Brødker som påpeker at det er firmaet som går gebyret på 22.900 kroner for overlast.

Blir trolig kostbart

Sluttregningen blir imidlertid ikke på bare snaut 23.000 kroner. For det første må bilen bli stående inntil den har lovlig vekt, og for å få av stein ute på landeveien må det trolig tilkalles/leies en kranbil eller mobilkran. Det er som bildene viser snakk om ganske store steinblokker.

- Hvordan de velger å fjerne steinen legger vi oss ikke borti, men vekt må tas av og steinen må tas med videre på et vis. Det kan hende de må leie inn kranbil eller mobilkran. Men vi føler oss sikre på at de kommer til å gjøre dette skikkelig, og at bilen blir stående inntil vekten er tatt av bilen, sier Brødker.

Han forklarer at bilen teknisk sett normalt tåler overlast på 5,4 tonn helt fint, men at så tung overlast sliter på de smale veiene og dermed påfører samfunnet ekstra vedlikeholdskostnader.

Brødker sier avslutningsvis at det har vært en ganske normal sommer i trafikken og under kontrollene. Stort sett greit, og stort sett hyggelige folk.

Powered by Labrador CMS