Første av sitt slag i Norge.

Første Scania hel-elektriske krokløftbil i Norge

Den første hel-elektriske krokløftbilen Scania P25 BEV (Battery Electric Vehicle) er overlevert til Peter Løvaas Transport AS, leverandør av krantjenester, transport og renovasjon i Kristiansand og omegn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Peter Løvaas Transport er tidlig ute med nullutslippsalternativ for kundeoppdrag i Agder. Transportselskapet ble etablert for over 100 år siden, da de startet med hest og vogn som fortsatt figurerer på deres logo.

På sett og vis kan man si tilbake til utslippsfri transport.

Alf Ruben Wiese Møll, daglig leder i Peter Løvaas Transport AS, har i mange år ønsket seg hel-elektrisk krokløftbil i flåten. Nå i januar var tiden inne og han fikk endelig kjøre bedriftens nyankomne batteridrevne elektriske krokløftbilen (BEV) fra Scania.

Bygger kultur med batteribil

- Vi er helt sikre på at denne investeringen er viktig og riktig – ikke minst for våre ansatte. Selskapet vårt har en sterk tradisjon for bygging av kultur. At vi nå tar en så aktiv del av det grønne skiftet, skaper interesse for og tidlig kunnskap om elektriske kjøretøy blant våre ansatte. Det skaper stolthet. At sjåførmassen vår er svært stabil med få utskiftninger, gjør oss i stand til å levere best på kvalitet på alle oppdrag. For å kunne fortsette med det, må vi tørre å ta noen nye valg, sier Alf Ruben Wiese Møll i Peter Løvaas Transport AS.

Alf Ruben Wiese Møll, daglig leder i Peter Løvaas Transport AS, har i mange år ønsket seg hel-elektrisk krokløftbil i flåten.

Krokløftbilen ble levert ut hos Norsk Scanias avdeling i Kristiansand.

- Det er med stolthet vi har levert den første hel-elektriske Scania krokløftbilen i Norge, sier Geir Christoffersen, selger ved Norsk Scania, avdeling Arendal og Kristiansand.

Bak drivlinjevalget ligger det flere vurderinger til grunn: hvilke ruter kunden kjører, hvilke spesifikasjoner de har på bilene, ladeinfrastrukturen i området samt om bedriften er klar for skiftet.

Teoretisk kan denne bilen gå opptil 250 km men det er bilens totalvekt, last, aggregater kjøremåte, topografi som avgjør dette. Scania simulerer oppdragene for kunder så de kan få et mer reelt dekningsområde.

Ladetiden er ca. 90 min med en lader på 150 kW.

- Scania kan bidra med å analysere flåtedata og legge en plan for å ta steg mot elektrifisert flåte. Nye krav og utfordringer for industri og individuelle bedrifter betyr nye typer løsninger fra Scania. Det er gledelig når vi kan møte kundens ønske om fossilfri transportløsning, fortsetter Christoffersen.

Spesifikasjoner på levert bil

  • Scania P25 BEV B6x2NB med Joab krokpåbygg.
  • Totalvekt 28.000 kg.
  • Kontinuerlig effekt: 230kW / maks effekt: 290 kW.

Først ute for å få lærdom i tidlig fase

- Peter Løvaas Transport AS ønsker å bidra til det grønne skiftet. Ved å være først ute med fossilfri tømming av avfall på byggeplasser, håper vi å inspirere andre til også å ta steg mot nullutslippsalternativ. Denne krokløftbilen vil gi oss viktig lærdom om el-bil i en tidlig fase, sier Wiese Møll.

- Det er spesielt gøy at en aktør fra Sørlandet plasserer seg på kartet med en slik satsing og miljøfokusert investering. Denne reisen gleder vi oss til å ta del i videre og å fortsette det lange og gode samarbeidet med Peter Løvaas Transport AS, sier Kristine Annie Børvik, leveringskoordinator for Norsk Scania i Agder.

Powered by Labrador CMS