Jo da, sjåføren hadde kjettinger …

Statens vegvesen var ikke helt enig med sjåføren på dette moldovske vogntoget om at disse «kjettingene» var ok.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 2. november hadde Statens vegvesen tungbilkontroll på E16 Økri kontrollplass.

Kontrollen hadde fokus på vinterutrustning av tunge kjøretøy som kjørte i retning Sollihøgda fra klokken 9 til klokken 14.30. Alle tunge kjøretøy som kjørte på E16 i dette tidsrommet ble kontrollert for egnetheten til å fortsette transporten videre. 

Fra 1. november er det krav om å medbringe rett antall kjettinger og at tunge kjøretøy er utstyrt med dekk med minimum 5 mm mønsterdybde. 

Det var det ikke alle som hadde. Det ble skrevet til sammen 24 dekk-/kjetting-gebyr i kontrollen. Blant disse nevner Vegvesenet:

  • Et vogntog fra Litauen stoppet ikke for kontroll. Vogntoget ble innhentet og tatt med tilbake til kontrollplassen, der det ble avdekket at vogntoget manglet 7 av 7 kjettinger. Transporten skulle til Bergen. Sjåføren fikk trafikkgebyr på 10.500 kroner og måtte fremskaffe 7 kjettinger før videre kjøring. 
  • Et vogntog fra Moldova stanset ikke for kontroll. Vogntoget ble innhentet og tatt med tilbake til kontrollplassen, der det ble avdekket at vogntoget manglet 7 av 7 kjettinger. Sjåføren viste flere metallenker som skulle være kjetting, men disse ble ikke godkjent av Statens vegvesen (Se bildet over). Sjåføren fikk trafikkgebyr på 10.500 kroner og måtte fremskaffe 7 kjettinger før videre kjøring.
  • Norsk tippbil stanset ikke for kontroll, og da kjøretøyet ble kontrollert ble det avdekket at 4 av drivhjulene var utslitte. Transporten fikk bruksforbud og måtte bytte dekk på plassen. Sjåføren fikk trafikkgebyr på 8000 kroner.
  • Det var flere sjåfører som ikke stoppet for kontroll. Både de nevnte og andre. Sjåførene ble anmeldt for å ha kjørt forbi den skiltede kontrollen.

Powered by Labrador CMS