Jo da, sjåføren hadde kjettinger …

Statens vegvesen var ikke helt enig med sjåføren på dette moldovske vogntoget om at disse «kjettingene» var ok.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Torsdag 2. november hadde Statens vegvesen tungbilkontroll på E16 Økri kontrollplass.

Kontrollen hadde fokus på vinterutrustning av tunge kjøretøy som kjørte i retning Sollihøgda fra klokken 9 til klokken 14.30. Alle tunge kjøretøy som kjørte på E16 i dette tidsrommet ble kontrollert for egnetheten til å fortsette transporten videre. 

Fra 1. november er det krav om å medbringe rett antall kjettinger og at tunge kjøretøy er utstyrt med dekk med minimum 5 mm mønsterdybde. 

Det var det ikke alle som hadde. Det ble skrevet til sammen 24 dekk-/kjetting-gebyr i kontrollen. Blant disse nevner Vegvesenet:

  • Et vogntog fra Litauen stoppet ikke for kontroll. Vogntoget ble innhentet og tatt med tilbake til kontrollplassen, der det ble avdekket at vogntoget manglet 7 av 7 kjettinger. Transporten skulle til Bergen. Sjåføren fikk trafikkgebyr på 10.500 kroner og måtte fremskaffe 7 kjettinger før videre kjøring. 
  • Et vogntog fra Moldova stanset ikke for kontroll. Vogntoget ble innhentet og tatt med tilbake til kontrollplassen, der det ble avdekket at vogntoget manglet 7 av 7 kjettinger. Sjåføren viste flere metallenker som skulle være kjetting, men disse ble ikke godkjent av Statens vegvesen (Se bildet over). Sjåføren fikk trafikkgebyr på 10.500 kroner og måtte fremskaffe 7 kjettinger før videre kjøring.
  • Norsk tippbil stanset ikke for kontroll, og da kjøretøyet ble kontrollert ble det avdekket at 4 av drivhjulene var utslitte. Transporten fikk bruksforbud og måtte bytte dekk på plassen. Sjåføren fikk trafikkgebyr på 8000 kroner.
  • Det var flere sjåfører som ikke stoppet for kontroll. Både de nevnte og andre. Sjåførene ble anmeldt for å ha kjørt forbi den skiltede kontrollen.

Powered by Labrador CMS