TOPP: Den helt nye varebilen fra Renault slår godt fra seg i første test. Lavt forbruk og god å kjøre.
TOPP: Den helt nye varebilen fra Renault slår godt fra seg i første test. Lavt forbruk og god å kjøre.

Renault Express med laveste forbruk noensinne i Oslorunden

NY: Det er svært sjelden det kommer helt nye varebiler på markedet, men Renault Express er en slik. I tillegg byr den på en svært så positiv opplevelse.

Publisert

Renault Express

Motor, typeBlue dCi 95
Slagvolum1461 cm3
Maks. effekt95 hk v/3000-3750 o/min
Maks. dreiemoment240 Nm v/ 1750-2000 o/min
EU-forbruk kombinert5,0-5,5 l. pr. 100 km
CO2-utslipp131-144 g/km
Kjørerute200 km
Drivstofforbruk0,4 l/mil**
Total kjøretid205 minutter
Gjennomsnittshastighet58,3 km/t
Type girkasse / antall trinnManuell/6+1
DrivhjulForhjul
Dekkdimensjon testbilKumho Eco Wing ES31 185/65 R 15
Tillatt totalvekt2002 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank1420 kg/900 kg/520 kg
Egenvekt i vognkort1379 kg
Tillatt aksellast foran / bak980 kg/1120 kg
Utregnet nyttelast totalt582 kg
Maks. tilhengervekt1200 kg
Tillatt kuletrykk75 kg
Aktuell vekt i test1800 kg
Lengde / bredde / høyde*4393 mm/1811 mm/1775 mm
Akselavstand*2812 mm
Bakkeklaring160 mm
Varerom l / b / h*1915 mm/1416 mm/1246 mm
Volum varerom*3,3 m3
Skillevegg bygger inn i varerom13 cm
Bredde mellom hjulkasser*1170 mm
Lastehøyde*569 mm
Dørtype bak / b / h*Dobbeldør/1172 mm/1100 mm
Sidedør høyre - b / h*716 mm/104 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler125 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg151 cm
Bredde døråpning førerdør71 cm
Lengde på sitteputen i førersetet48 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.113 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.54 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.99 cm
Justering sete lengderetning / høyde18 cm/4 cm
Justering ratt høyde4 cm
Gulvhøyde, fra bakken27 cm
Høyde stigtrinn36 cm

* Opplysninger fra fabrikk <br>** Grunnet fylleproblemer er forbrukstallene hentet fra bilens forbruksmåler

NYTTELAST: Nesten 600 kilo med nyttelast er bra for en bil med 2-tonns totalvekt.
NYTTELAST: Nesten 600 kilo med nyttelast er bra for en bil med 2-tonns totalvekt.

Renault Express er designet som en rimelig innstegsmodell som skal ha lave eierkostnader. Bilen innfrir absolutt både når det gjelder innkjøpspris og ikke minst når det kommer til drivstoffkostnader. Innvendig finner vi et helt enkelt og funksjonelt førerhus. Her er alt du har behov for og litt til. «Kjekt å ha, men ikke nødvendig å ha»-utstyret som drar opp kostnadene, glimrer imidlertid med sitt fravær.

GREIT: Interiøret i Renault Express er helt greit, det er et arbeidsredskap med den nødvendige komforten.
GREIT: Interiøret i Renault Express er helt greit, det er et arbeidsredskap med den nødvendige komforten.

Laveste forbruket vi har målt

Den største positive overraskelsen er dieselforbruket. Vi laster bilen til 60 prosent av tillatt nyttelast og kjører en runde rundt Oslo med mye stigninger som krever ekstra drivstoff. Her legger vi raskt merke til at bilen har meget godt moment og klarer stigningene med forholdsvis lavt turtall. Dette til tross for at maksimalt dreiemoment først oppnås på 1750 omdreininger.

ENKELT: Instrumenteringen er av den enkle og oversiktlige sorten.
ENKELT: Instrumenteringen er av den enkle og oversiktlige sorten.

Pluss og minus

+ Drivstofforbruk

+ Nyttelast

+ Motorkraft

- Støynivå

- Passasjersete

- Må bruke nøkkel

Pris grunnmodell uten ekstrautstyr med motor og girkasse i testen

Kr. 243.979,-

Motoren hadde kun gått ca. 500 kilometer da vi startet testen, noe som absolutt ikke skal være gunstig for forbruket da den har langt igjen før den er skikkelig innkjørt. Vi må tillegge at forbruksmålingen denne gangen er med grunnlag i bilens egne instrumenter, da en nøyaktig måling ikke lot seg gjøre grunnet problemer med dieselpåfyllingen.

Forbruket vi oppnådde var 0,4 liter pr. mil, som er langt lavere enn noe resultat vi tidligere har hatt i denne testen. Rett før vi kjørte ned i Oslofjord-tunellen hadde vi et snitt på 0,38 liter, men med stigningen opp på andre siden og motorveiskjøring tilbake til utgangspunktet steg forbruket noe de siste milene.

Lasterommet

En annen positiv overraskelse er lasterommet. Det skiller kun noen få kilo mellom oppgitt vekt og den faktiske vekten da vi kontrollveide. Det betyr at den kan laste 580 kilo, eller nesten like mye som mange 3,5-tonnere med skap og bakløfter.

Det er godt med festepunkter og belysningen er god. En liten ting vi ikke liker er åpningen av den høyre bakdøren som er litt inn på dørpanelet og vil være vrient tilgjengelig dersom du har en litt høyere pall enn den vi benyttet.

Bilen satte seg veldig på bak fjærene med vår 350 kilos pall. Det gjør at man får en oppfattelse av at bilen er baktung, men dette gjorde seg ikke veldig gjeldende under kjøring.

Kjøreopplevelsen

Uten last fremstår Expressen som ganske sporty og sitter godt på veien. Med last så blir den noe mer sedat, men fremdeles er det gode kjøreegenskaper. Selv om den setter seg godt på fjæringene, så er det ikke noe å si på fjæringskomforten under kjøring med last. Bilen er lett på styringen, nesten for lett under motor- og landeveiskjøring da det er ønskelig med litt mer motstand. For en som kjører mye bykjøring vil muligens det faktum at bilen kun leveres med manuelt gir være en liten nedtur. Men både clutch og girkasse fungere bra og bilen er lett å gire.

Det er litt høyt innvendig støynivå, og kvaliteten på høyttalere og Bluetooth-mikrofon er ikke blant de beste vi har opplevd, men langt fra det dårligste. Vi fant innimellom at det var vrient å få touchskjermen til å reagere, men med de viktigste funksjonene for lyd og radiokanalvalg, samt at Apple Carplay og Siri fungerte godt, så var ikke dette noe stort problem.

Totalopplevelsen av bilen er dermed meget god, her får vi det vi trenger og alt virker solid sammenskrudd.