AT.JOBBER | Stillingsmarked

Testet selvkjørende lastebiler på E6 i natt
AUTOMATISERING: Statens vegvesen og Volvo Trucks har testet hvordan automatiserte lastebiler mottar og reagerer på digitale varsler om veiarbeid uten at sjåførene er direkte involvert.
Statens vegvesen og Volvo Trucks gjennomførte natt til onsdag en banebrytende test av automatisert tungtransport på E6. Målet var å teste hvordan selvkjørende lastebiler både mottar og deler kritisk trafikkinformasjon i sanntid.

– Teknologien fungerer! Lastebilen fikk riktig informasjon om veiarbeidet til rett tid og med riktig posisjon, sier prosjektleder Bjor Grønnevet i Statens vegvesen.
Under testen kommuniserte lastebilene seg imellom og mottok digitale varsler om veiarbeid uten at sjåførene var direkte involvert. Kjøretøyene var utstyrt med et nytt førerstøttesystem som muliggjorde automatisert fletting i møte med veiarbeid.
Avgjørende for trygg automatisering
Informasjonsutvekslingen mellom kjøretøyene viste seg å fungere som planlagt, noe Grønnevet mener er kritisk for fremtidens transport.
– Denne typen informasjonsutveksling er avgjørende for trygg automatisering av tungtransporten. Nå vet vi mer om hva som må være på plass for at autonome kjøretøy skal kunne tas i bruk på norske veier, forklarer han.
Testen inngår i det EU-finansierte MODI-prosjektet, som har som mål å akselerere utviklingen av høyautomatisert tungtransport i Europa. Prosjektet har 29 partnere, inkludert norske aktører som ITS Norway, SINTEF og Transportøkonomisk institutt.
Fortsetter i Moss
Torsdag 19. juni går testene videre ved Moss havn og ASKOs sentrallager. Her skal kjøretøyene håndtere mer komplekse trafikksituasjoner, som hindringer i veien og uoversiktlige kryss basert på kommunikasjon mellom bilene.
Testene representerer et viktig skritt mot fremtidens autonome tungtransport på norske veier, hvor kjøretøyene kan tilpasse seg trafikksituasjoner automatisk og dermed øke både sikkerhet og effektivitet.
