TRE: DAF slår på stortromma og lanserer hele tre helt nye modeller, fra v. nye XF, XG og XG+.
TRE: DAF slår på stortromma og lanserer hele tre helt nye modeller, fra v. nye XF, XG og XG+.

Tre nye fra DAF på vei

NYHET: Når DAF nå starter salget av de helt nye lastebilene er det helt nye biler redesignet designet fra topp til tå. i tillegg kommer to nye større hytter XG og XG+.

Publisert Sist oppdatert

Den nye bilen er designet med tanke på EUs nye lengdekrav hvor bilene kan være noe lengre for å bedre luftmotstand og/eller sikkerheten. Det betyr at Nye XF har fått en liten snute som er 160 mm lang. Dette reduserer luftmotstanden og står for 2/3 av forbruksreduksjonen som DAF oppgir til å være på 10% sammenlignet med dagens XF-generasjon.

Ettersom bilen er totalt redesignet er førerhuset også 70 mm lavere enn forgjengeren, og med en stor frontrute gir dette vesentlig bedre oversikt fremover forteller DAF. Inne i førerhuset er det en ståhøyde på mellom 1900 og 2075 mm.

Nye varianter XG og XG+

Dette er to nye hyttevarianter som er enda større. Disse har den samme 160 mm lengre fronten, i tillegg er førerhuset forlenget med 330 mm i bakkant, noe som gir en enda romsligere hytte. Førerhuset i XG-variantene har en ståhøyde på mellom 2025 mm og 2075 mm. Hyttehøyden til + varianten er 120 mm høyere enn XF og får inntil 2200 mm innvendig høyde. Dette har resultert i et innvendig hyttevolum på hele 12,5 m3, hele 14% større enn DAF XF Super Space Cab.

De nye bilene har en lettere konstruksjon enn tidligere, noe som betyr at en XF 4x2 i standard utførelse veier 6912 kilo.

Nytt design

Det utvendige designet på hyttene er også nytt og kraftig forbedret med mer strømlinjeformede linjer hvor det lave frontrutepartiet glir over i siderutene på dørene med kun en smal A-stolpe som skiller vinduspartiene. Ettersom grillen er blitt forlenget for å bedre aerodynamikken har dette partiet fått et tredimensjonalt uttrykk. Vi finner også tydelige linjer som strekker seg fra frontpartiet og langs siden på hytta.

Selve hyttekonstruksjonen er i høyfast stål, mens mange av detaljene er produsert i plastmaterialer. Endringene i hytta har også gjort at rammen har måttet rekonstrueres. For XF modellene er akselavstander som tidligere, men for de lengre XG-hyttene er det minimum 4 meters akselavstand. Bakakselfjæringen er ny og svingskivepossisjonen er endret.

Også under skallet er det gjort mye for å forbedre luftmotstanden. Blant annet en bunnplate med integrerte luft-deflektorer. Selv hjulhusene er spesialdesignet med tanke på å optimalisere luftstrømmene.

Totalt oppnås inntil 19% bedre aerodynamikk med det nye hyttedesignet.

Bilene er utstyrt med LED belysning som standard, og speilkamera er tilgjengelig som tilleggsutstyr.

Hytta

Innvendig finner vi også et helt nytt hyttedesign. Her er som alltid førerkomfort satt i første rekke. Føreren skal kunne finne den optimale kjørestillingen ved at både førersetet og rattjusteringen er ytterligere forbedret.

Foran føreren er det et nytt digitalt dashbord hvor det er mulig å gjøre førertilpassede innstillinger. Linjen i dashbordet fortsetter inn mot midten av bilen og her kan man få en 2. skjerm om ønskelig. Grunnfilosofien til DAF er hendene på rattet og øynene på veien, alle viktige funksjoner er derfor tilgjengelige via fysiske knapper for enkel betjening.

Passasjersetet kan slås sammen for å gi uhindret sikt gjennom det nye fortauskant vinduet som er tilgjengelig på passasjersiden. Dette vinduet er spesielt rettet mot biler som bår mye i bytrafikk. Sammen med et blindsonekamera vil førerens oversikt rundt bilen i et uoversiktlig trafikkbilde bli vesentlig bedre enn idag. En annen fordel med det sammenleggbare passasjersetet er at det kan benyttes som nattbord når føreren ligger i underkøya. Begge setene kan bestilles med mulighet for å svinge rundt og gjøre det mer trivelig inne i hytta når den benyttes til å bo i på XG og XG+.

Køya er 220 cm lang i alle modellene og 80 cm bred i XG og XG+-modellene. Som tilleggsutstyr leveres en "relax Bed" som kan justeres. Videre er det et betjeningspanel for blant annet klima og lydanlegg, men også som kan aktivere speilkamera dersom man ønsker å se hva som skjer utenfor bilen. Under køya kan man velge mellom en eller to skuffer og ett eller to kjøleskap.

Det innfellbare bordet i dashbordet er blitt enda større. Det er to koppeholdere og gode oppbevaringsmuligheter i hyller og skuffer.

Bedre kjørekomfort

Hele styresystemet er redesignet, men uten at de nå har fått en elektrohydraulisk styring som mange andre. Det vil etter hvert komme en helelektrisk styring slik at bilen kan få assistanse-funksjonalitet som trenger styrehjelp.

Støynivået skal også være meget lavt sammen med lite vibrasjoner og rystelser, forteller DAF.

Drivlinjen

DAF bygger videre på de velkjente Paccar MX-11 og MX-13 motorene. Disse er ytterligere forbedret og har fått en dreiemomentøkning på mellom 50 og 100 Nm i høyeste gir. Det betyr at den kraftigste motoren med 530 hk nå har 2550 Nm i alle de lavere girene og 2700 Nm i høyeste gir.

Motorene har fått en ny turbo som har bedre styring av luften, noe som gjør at momentkurven er flyttet nedover og har maksimalt moment allerede ved 900 o/min.

Motorbremsen er oppgradert og har opptil 20% høyere moment ved lavere turtall.

DAF har valgt å droppe manuell girkasse og leverer bilene nå kun med TraXon automatgirkasser, som også har fått ny funksjonalitet. Blant annet har den fått automatisk valg av startgir, bedret prediktiv funksjon og urge-to-move.

Serviceintervallet er økt til inntil 200.000 kilometer.

Klar for fremtiden

De nye kjøretøyene er klargjort for fremtiden og det er tatt høyde for ulike nye assistansesystemer. I tillegg har DAF nå oppdatering av motor, etterbehandlingssystemene og ECUen trådløst. Bilene er utstyrt med en kommunikasjonspakke som gir en sikker oppkobling mot bilen.

I tillegg er bilen designet med tanke på ulike alternative drivlinjer som batterielektriske og hydrogen-løsninger. De viste allerede nå frem prototyper på begge løsningene, men sier samtidig at batterielektrisk ligger 2-3 år frem i tid og hydrogen-løsningen er klar om minimum fem år. Begge løsningene er blant annet avhengig av lade- og fylle-infrastruktur.

Serieproduksjonen starter i Oktober, og først ut vil det være 4x2 trekkvogner og chassis for deretter å starte med 6x2-biler. Ordrebøkene er allerede åpnet, og det spesielle er at det vil være kortere leveringstider på de nye bilene enn på dagens XF-modeller, som forøvrig fortsatt vil bli produsert.