LANGT: For å kunne veie 60 tonn trekkes hengeren ut slik at vogntoget blir 22 meter langt. På tipphengerene fra GSI som Firing & Thorsen bruker, trekkes både draget og den bakre akslingen ut. I tillegg er det sving på bakre aksling.
LANGT: For å kunne veie 60 tonn trekkes hengeren ut slik at vogntoget blir 22 meter langt. På tipphengerene fra GSI som Firing & Thorsen bruker, trekkes både draget og den bakre akslingen ut. I tillegg er det sving på bakre aksling.

Trekker ut både foran og bak

BÆRUM: Vestfold-entreprenøren Firing & Thorsen tok i vår i bruk sine to første slepehengere for 60 tonns vogntogvekt. De skiller seg fra de fleste andre.

Publisert Sist oppdatert

Forskjellige leverandører har levert ulike løsninger med dolly-er og uttrekk av drag for å øke totalvekten på vogntoget til 60 tonn etter at modulvogntog kunne begynne å kjøre på langt flere veier.

Det som skiller de nye hengerne til Firing & Thorsen fra de fleste andre, er at de i tillegg til uttrekk på draget har uttrekk av den bakre akslingen. Det er de avhengige av for å få stor nok totallengde for å oppfylle kravene for 60 tonns totalvekt.

Som en semi

BEGGE ENDER: Både draget på hengeren og siste akslingen trekkes ut for å få den nødvendige lengden.
BEGGE ENDER: Både draget på hengeren og siste akslingen trekkes ut for å få den nødvendige lengden.

Uttrekket er laget på samme måte som på en tippsemi. Eneste forskjell er at på disse hengerne er det bare den siste akslingen som trekkes ut i stedet for alle akslingene som på tippsemier. Uttrekket bak er ca. 1,5 meter og sammen med uttrekket på draget blir totallengden på settet de nødvendige 19 meterne fra første til siste aksling.

Det er GSI Norway som har levert hengerne Firing & Thorsen nå bruker. I tillegg til de to som ble tatt i bruk i vår har de ytterligere åtte i bestilling for å kunne kjøre med 60 tonns vogntogvekt. Disse hengerne blir bygget for å brukes sammen treakslede tippbiler og får fire akslinger.

Forskjellige

De to første bilene som begynte å gå med 60 tonn, var to like fireakslinger. Med disse bilene trengs det tre akslinger for å nå 60 tonn, mens på treakslede biler blir hengerne utstyrt med fire akslinger.

Med fireakslet bil med tillatt totalvekt på 32 tonn blir det igjen 28 tonn på tilhengeren. Egenvekten på tilhengeren er ni tonn, og hele settet er litt over 25 tonn. Det gir en gevinst på nesten fem tonn på hver tur.

Trenger plass

UTSKYV: Transportleder Andrejus Pravildvas (t.v.) og sjåfør Sigitas Leinartas i Firing & Thorsen har brukt slepehengerne med utskyv både på draget og siste akslingen siden påsketider.
UTSKYV: Transportleder Andrejus Pravildvas (t.v.) og sjåfør Sigitas Leinartas i Firing & Thorsen har brukt slepehengerne med utskyv både på draget og siste akslingen siden påsketider.

Sigitas Leiartas har kjørt tippbil i Norge i 4,5 år. De siste årene har han kjørt med kombinasjonen fireakslet tippbil og toakslet kjerre. Han savner den gamle hengeren når han er ute og kjører. For det er enklere å håndtere og bedre å kjøre med den gamle hengeren. Samtidig har han forståelse for hvorfor de bruker de nye hengerne. Alt han kjører fra Fornebu, skal på deponi ved Holmestrand.

- Det kreves bedre vei og mer plass både ut fra opplastingsstedet og der du skal tippe. Du merker stor forskjell med de 10 ekstra tonnene, sier Sigitas Leiartas. Han kjører en av de 25 Scania R650-ene som Firing & Thorsen fikk levert i en smell for 2,5 år siden.

Selv om understellet på hengerne er nytt er kassen den samme som GSI Norway har levert i en årrekke på treakslede slepehengere.

Powered by Labrador CMS